Bu hafta Salı arefe günü, Çarşamba günü bayramın 1. Günü. Bayrama az bir süre kala vatandaşlar tatil planları da yapmaya başladı. Tatilde seyahat edecek vatandaşlar da köprüler, tüneller ve otoyolların ücretli olup olmadığını merak ediyor. Ramazan bayramı öncesi hangi köprülerin ve otoyolların paralı hangilerinin parasız olduğu açıklandı. 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nde geçiş ücretsiz olacak. Ancak yap-işlev-devret projeleri ile inşa edilen köprü ve otoyollar bu bayramda da yine ücretli olacak. Yavuz Sultan Selim, Osmangazi Köprüsü, Avrasya Tüneli, Çanakkale Köprüsü’nden geçen tatilciler geçiş ücreti ödeyecek. Aynı şekilde Malkara–Çanakkale Otoyolu’nu da paralı olacak otoyollardan. Eski projelerin paralı olması da uzun zamandır tepki topluyor. Hem devlete hem de milletin cebine zarar veren bu yapıların neden bayramlarda ücretsiz olmadığı da hep sorgulanıyor. Çanakkale-İstanbul arasında yolculuk yapanların köprüyü ve otoyolu kullanmaları durumunda para ödeneceği özellikle vurgulanıyor.

 

BİR YILDA 16,4 MİLYON ARAÇ GARANTİSİ VERİLDİ

İki yıl önce 18 Mart’ta 1915 Çanakkale Köprüsü, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından açılışı yapıldı. Köprü geçen 18 Mart’ta tam iki yılını doldurdu.  Köprünün iki yılı dolmasına rağmen halen geçen araç sayısı çok az.

Günlük 45 bin araç için geçiş garantisi sayısının çok yüksek olduğuna dikkat çekerek bunun Hazine'ye büyük yük getireceğini belirtilmişti. Tepkilere rağmen yap-işlet-devlet modeliyle Daelim-Limak-SK-Yapı Merkezi’nden oluşan ortak girişim grubu tarafından inşa edilen 1915 Çanakkale Köprüsü için günlük 45 bin araç geçiş garantisi verildi, verilen garantide araç başı ücret 15 Euro + KDV olarak artı AB deki faiz oranı kadar artış olarak belirlendi. Sözleşmede belirlenen ücret, Euro Bölgesi enflasyonuna göre güncelleniyor. Köprüdeki kur garantisi, kamunun borç yükünü her geçen gün artırıyor. Avrupadaki enflasyon da eklendiğinde 15 Euro + KDV ile beraber araç başı 19 Euro civarı yapıyor. Her yıl geçmeyen 10 milyondan fazla araç için 19 Euro ödeniyor.

 

SİMGELERLE DONATILDI

Dev proje, 2023 metre ile dünyanın en uzun orta açıklığa sahip köprüsü olma özelliğini taşıyor. Enlerin projesi olarak anılan köprünün ana kablosunda dünyanın çevresini 4 kez dönebilecek 162 bin kilometrelik tel kullanıldı. Kule kesonları alan olarak kıyaslandığında bir futbol sahası büyüklüğünü kapsarken köprüde kullanılan 227 bin metreküplük beton ile 100 metrekarelik 5 bin 900 adet dairenin yer aldığı 25 bin nüfuslu bir ilçe kurulabiliyor. Köprünün 2 bin 23 metrelik orta açıklığı Cumhuriyet'in 100'üncü kuruluş yıl dönümünü, 318 metrelik çelik kuleleri de Çanakkale Deniz Zaferi'nin kazanıldığı 18 Mart 1915'i sembolize ediyor. Kırmızı-beyaz renge sahip kulelerin Türk bayrağını temsil ettiği proje, 334 metreye ulaşan kule yüksekliğiyle dünyanın en yüksek kulelerine sahip asma köprüsü unvanına sahip.

 

Tuba Demirtaş

Foto: BHA