Gündem

Kredi kartı aidatlarında dolandırıcı tehlikesi

Tüketicilerin bu sektörde en çok şikâyet ettiği konulardan biri olan kart aidat ücretlerinin iadesinde yaşanan sorunların üstüne, bir de sosyal medyada çeşitli linkler, reklamlar, e-Devlet ve Cimer logolu haberlerle aidatları geri yatırdıklarını söyleyen dolandırıcılar ortaya çıktı.

Kart aidatlarının geri iadesinin kaldırıldığını hatırlatan TÜKODER Çanakkale Şube Başkanı Ali Rıza Berkit, vatandaşları bu şekildeki dolandırma olaylarına karşı uyardı.
Son dönemde kredi kartı kullanımının atmasıyla, bu alandaki şikâyetler de arttı.  Özellikle pandemi döneminde gelen kısıtlamalar sonucu vatandaşlar daha çok online alışveriş yapıyor. Bu alanda da genelde ödeme şekli olarak kredi kartı kullanılıyor. Kredi kartının alışverişteki payı hızla artarken, aynı şekilde dolandırıcı sayısı da artmış durumda.

KART AİDATLARI GERİ ÖDENMİYOR
Tüketici Koruma Derneği (TÜKODER) Çanakkale Şube Başkanı Ali Rıza Berkit, kart aidatlarının geri yatırılması konusunda sosyal medyada çok fazla yalan haber yapıldığını, CİMER ve e-Devlet logoları kullanılarak insanları dolandıranların olduğunu belirtti. Yargıtay tarafından çıkarılan yeni yasada, yeniden aidat alınabilir fakat altı ay içinde hiç kullanılmayan kredi kartından yıllık aidat alınamaz ibaresinin de olduğunu belirten Ali Rıza Berkit, bankanın tüketiciye aidatsız kart alabilirsin dediğine dair bir sözleşme vermesi gerektiğini, eğer bunlar yerine getirilmiyorsa aldığı aidatları geri ödemesi gerektiğini de söyledi.
Ekim 2014’ten önce kart aidatları tüketici hakem heyetleri yoluyla geri alınabiliyordu. Ancak Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK), 2014’te aldığı kararla kredi kartı aidatlarını yasal bir zemine kavuşturdu. BDDK, tüketiciyi koruyucu bazı önlemler de aldı. Kredi kartı aidatının banka ve müşteri arasında karşılıklı bir uzlaşma sağlanırsa alınabiliyor. Bankayla anlaşmış olanlar da bundan sonrası için aidatsız kart isteyebiliyor.

HAKEM HEYETİNE NASIL BAŞVURULUR?
TÜKODER Çanakkale Şube Başkanı Ali Rıza Berkit, ‘’Telefon, bilgisayar, çamaşır makinası gibi ürünlerde altı ay içinde üretimden kaynaklı bir hata çıkarsa ve fatura 10.300 liranın üstünde değilse, hakem heyetine başvurarak bunun değişimi ya da iadesi istenebilir. Hakem heyeti sizin lehinize karar verirse, icra yoluyla paranızı alabilirsiniz. Arıza yapan bir ürünü servise götürdüğünüzde, ürünü Pazar günleri hariç olarak 23 günde teslim edemezlerse yine değiştirme ve para iadesi hakkınız bulunuyor. Ayrıca garanti süresi içinde ikiden fazla aynı arızayı yapan ürünlerde de değiştirme ve para iadesi hakkınız bulunuyor’’ dedi.
Berkit, başvuru sürecini de şu şekilde anlattı; ‘’Hakem heyetlerine başvuru evrak üzerinde yapılıyor. Üretici ve tüketici arasında bir problem olduğunda, tüketicinin şikâyetlerini ve taleplerini içeren bir ihtarname gönderiliyor. Hakem Heyeti’nde; Kurul Başkanı, Ticaret İl Müdürü, esnafı ve ticaret erbabını desteği temsilen Ticaret Odası’ndan bir temsilci, hukuk alanında Baro’dan bir temsilci, yerel yönetimde belediyeden bir temsilci ve tüketicileri temsilen Tüketici Dernekleri’nden de bir temsilci bulunuyor. Beş kişiden üç tanesi tüketici haklı derse, karar tüketicinin eline geçtiği anda adliyeye gidip icra yoluyla parasını alabiliyor’’ diye konuştu.
 
Hülya Öz