Gündem

Mahir Sevinç’in batırdığı GESTAŞ’I Kurucu Genel Müdür kurtarmaya geldi

Çanakkale Boğazı’nda ve bölgedeki adaların ulaşımını sağlaması ile tanınan ve tamamı Çanakkalelilerin malı olan GESTAŞ, dışarından getirilen son genel Müdür Mahir Sevinç tarafından büyük zarara uğratıldı ve hizmetler sekteye uğradı.

Çanakkale Boğazı’nda ve bölgedeki adaların ulaşımını sağlaması ile tanınan ve tamamı Çanakkalelilerin malı olan GESTAŞ, dışarından getirilen son genel Müdür Mahir Sevinç tarafından büyük zarara uğratıldı ve hizmetler sekteye uğradı. Hem plansız yatırımlar nedeniyle vatandaşlar mağdur edildi hem de şirket borç batağına girdi, Milletvekili aday adayı olmak için giden ve bir daha dönmeyen Sevinç’in yerine GESTAŞ’ın kurucu genel müdürü Hasan Yürükçü şirketi kurtarmak ve çalışmaları yoluna sokmak için geri getirildi.
GESTAŞ Deniz Ulaşım, 2006 yılı Ağustos ayında Çanakkale bölgesindeki iskeleler ve deniz ulaşımının özelleştirme kararıyla Türkiye Denizcilik İşletmeleri’nden (TDİ) Çanakkale İl Özel İdaresi’ne devriyle faaliyetlerine başladı. Şirketin yüzde 99.87’si Çanakkale İl Özel İdaresine ait. 
GESTAŞ 7 hatta, 16 iskelede, 17 sayıda gemiyle, Çanakkale Boğazı, Gökçeada, Bozcaada ve Güney Marmara hattında, hizmet veriyor. Özelleştirmeden sonra kurulan GESTAŞ Deniz Ulaşım’ın ilk Genel Müdürü Hasan Yürükçü oldu. Çanakkaleli olan Yörükçü, şirketi en zor şartlardan alarak çok iyi bir yere getirdi. Gemileri yeniledi, filosuna yeni gemiler kattı ve bu yatırımların yanında şirketi hem çok büyüttü hem de kasasına para koydu. 10 yıl gibi bir süre Genel Müdür olarak görev yapan Yürükçü’nün döneminde ne ulaşımda ne de gemilerde sorun çıktı.

VOLKAN USLU 40 MİLYON TL İLE GESTAŞ’I BIRAKTI
Yürükçü’nün GESTAŞ’a kazandırdığı yükseliş ivmesini, 2016 yılında yerine gelen yine Çanakkaleli olan Volkan Uslu daha da yukarı taşıdı. Uslu döneminde de şirket hem kasasını doldurdu hem de ulaşımı sorunsuz şekilde yürüttü. Uslu’nun Çanakkale’ye ve şirkette kazandırdığı en büyük avantaj ise dolar üzerinde GESTAŞ’a kiralanan 4 büyük geminin kiraları doların yükselmesi ile artınca bunu dava açarak TL’ye çevirdi. Eğer Uslu, bu girişimde bulunmasaydı, doların 24’ye dayandığı bu zamanda GESTAŞ’da büyük bir zarara uğrayacaktı. Bu operasyon, şirkete büyük kazanç sağladı. Bu yüzden şirketin kasası da gün geçtikçe dolmaya başladı. Görevde kaldığı 4 yıl boyunca Uslu, 16 milyon TL nakit ve evrensel fon gelirleri ile 40 milyon TL’lik kasa ile 2019 yılının sonlarına doğru görevi bıraktı.  

KASADAKİ PARALARI BİTİRDİ, BORÇ BATAĞINA SÜRÜKLEDİ
Volkan Uslu’nun istifasının ardından Ocak 2020’de Çanakkale dışından Mahir Sevinç getirildi. O günlerde halk arasında ithal genel müdür olarak anılan Sevinç’in gelmesi ile GESTAŞ’ta işler bozulmaya başladı. Sevinç, gelir gelmez ilk iş olarak borçlanmak için İl Genel Meclisi kapısında beklemek oldu. Kasasında nakit 16 milyon ve genelde 40 milyon TL para ile şirketi devir alan Sevinç’in kısa sürede sınırsız bornçlanma için İl Genel Meclisi’ne başvurması çok tartışmıştı. O dönem İl Genel Meclisi çoğunluğu CHP’de olduğu için meclis üyeleri izin vermedi. İl Genel Meclisi Başkanlığının daha sonra AK Parti’ye geçmesi ile GESTAŞ’ta yanlış yatırımlar peş peşe geldi.

KÖPRÜ YAPILIRKEN ESKİ 8 GEMİ ALDI
GESTAŞ’ın bağlı olduğu İl Özel İdare’deki İl Genel Meclisi Başkanlığı ve meclisteki üye çoğunluğunun değişmesi ile GESTAŞ’ta denetim de azaldı. Bu değişimle rahatlayan Müdür Sevinç, yanış yatırımlarla şirketin grafiğini daha da düşürdü. 15 ay gibi kısa sürede 8 eski gemi alındı. Bu gemiler, tershanelerde büyük paralar verilerek yeniden boyanarak yeniymiş gibi hatlara sokuldu.
1915 Çanakkale Köprüsü’nün hizmete girmesi özellikle kış aylarında gemiler limanlara çekildi. Köprü ile beraber boğazda feribot müşterisi de azaldı. Bu yüzden gemilerin çoğu da ya az araçla ya da boş şekilde bekletildi. Öte yandan, hem adaların hem de boğaz hattında bulunan Kilitbahir, Çanakkale, Eceabat, Gelibolu, Lapseki ve Çardak beldelerinde kalan ve karşı taraflarda işleri olan vatandaşlar da mağdur edildi. Hatlar özellikle gece de çalışmadığı için mağduriyet gittikçe artıyor.

KURTARICI OLARAK GETİRİLDİ
GESTAŞ’ın yönetiminde Çanakkale’nin üst düzey yöneticileri olmasına rağmen bu çöküşe ses çıkartılmadı. Sevinç, GESTAŞ’ı bu hale getirdikten sonra 14 Mayıs’ta yapılan genel seçimler öncesi milletvekili aday adayı olmak için istifa ederek memleketine döndü ve GESTAŞ bu borçlarla ortada kaldı. Yerel seçimden sonra milletvekili seçilen AK Parti Çanakkale Milletvekili Ayhan Gider, seçim çalışması sırasında en çok şikayet aldığı GESTAŞ’a ilk olarak el attı. GESTAŞ kurulduğu zaman İl Özel İdaresi Genel Müdürü olan Ayhan Gider, o dönemde genel müdür yaptığı Hasan Yürükçü’nün tekrar genel müdür olması için girişimlerde bulundu. Girişimler sonuç verdi ve GESTAŞ yönetimi tarafından alınan kararla kurucu genel müdür Yürükçü tekrar eski görevine geri getirildi. Yürükçü, GESTAŞ’ı içinde bulunduğu durumdan tekrar çıkartmak için çok çalışması gerekecek.
 
Mehmet Güler