Gündem

GESTAŞ borçlarını ödemek için makam aracını sattı

Türkiye’nin önemli deniz ulaşım şirketlerinden biri olan ve tamamı Çanakkalelilerin malı olan GESTAŞ, şehir dışından genel müdür olarak Mahir Sevinç’in getirilmesi ile çöküş dönemine girdi.

Türkiye’nin önemli deniz ulaşım şirketlerinden biri olan ve tamamı Çanakkalelilerin malı olan GESTAŞ, şehir dışından genel müdür olarak Mahir Sevinç’in getirilmesi ile çöküş dönemine girdi. Çanakkale köprüsünün yapılmasına rağmen eski 8 gemi alarak GESTAŞ’ı büyük borç altına sokan Genel Müdür Sevinç, GESTAŞ’ı borç içinde bırakıp gitti. Geriye bıraktığı borçlar içindeki şirkete kurtarıcı genel müdür olarak geri dönem Hasan Yürükçü, borçları ödemek için makam aracını da sattı.
 
GESTAŞ Deniz Ulaşım, 2006 yılı Ağustos ayında Çanakkale bölgesindeki iskeleler ve deniz ulaşımının özelleştirme kararıyla Türkiye Denizcilik İşletmeleri’nden (TDİ) Çanakkale İl Özel İdaresi’ne devriyle faaliyetlerine başladı. Şirketin yüzde 99.87’si Çanakkale İl Özel İdaresine ait.  GESTAŞ 7 hatta, 16 iskelede, 15 sayıda gemiyle, Çanakkale Boğazı, Gökçeada, Bozcaada ve Güney Marmara hattında, hizmet veriyor. Özelleştirmeden sonra kurulan GESTAŞ Deniz Ulaşım’ın ilk Genel Müdürü Hasan Yürükçü oldu. Çanakkaleli olan Yörükçü, şirketi en zor şartlardan alarak büyüttü. Gemileri yeniledi, filosuna yeni gemiler kattı ve bu yatırımların yanında şirketi hem çok büyüttü hem de kasasına para koydu. 10 yıl gibi bir süre Genel Müdür olarak görev yapan Yürükçü’nün döneminde ne ulaşımda ne de gemilerde sorun çıktı.
 
VOLKAN USLU KASADA 714 BİN DOLARLA İLE BIRAKTI
 Yörükçü’nün GESTAŞ’a kazandırdığı yükseliş ivmesini, 2016 yılında yerine gelen yine Çanakkaleli olan Volkan Uslu daha da yukarı taşıdı. Uslu döneminde de şirket hem kasasını doldurdu hem de ulaşımı sorunsuz şekilde yürüttü. Uslu’nun Çanakkale’ye ve şirkette kazandırdığı en büyük avantaj ise dolar üzerinde GESTAŞ’a kiralanan 4 büyük geminin kiraları doların yükselmesi ile artınca bunu dava açarak TL’ye çevirdi. Bu operasyon, şirkete büyük kazanç sağladı. Bu yüzden şirketin kasası da gün geçtikçe dolmaya başladı. Görevde kaldığı 4 yıl boyunca Uslu, 16 milyon TL nakit ve evrensel fon gelirleri ile 40 milyon TL’lik kasa ile görevi bıraktı. Görevde ayrıldığı Eylül 2019 yılında o dönem 714 bin dolar para GESTAŞ kasasında bulunuyordu.
 
BORÇ BATAĞINA SÜRÜKLEDİ
Volkan Uslu’nun istifasının ardından Ocak 2020’de Çanakkale dışından Mahir Sevinç getirildi. O günlerde İthal Müdür olarak anılan Sevinç’in gelmesi ile GESTAŞ’ta işler bozulmaya başladı. Sevinç, gelir gelmez ilk iş olarak borçlanmak için İl Genel Meclisi kapısında beklemek oldu. O kadar parayla GESTAŞ’ı devir alan  Sevinç’in kısa sürede sınırsız bornçlanma için İl Genel Meclisi’ne başvurması çok tartışmıştı. O dönem İl Genel Meclisi çoğunluğu CHP’de olduğu için meclis üyeleri izin vermedi. İl Genel Meclisi Başkanlığının daha sonra AK Parti’ye geçmesi ile GESTAŞ’ta yanlış yatırımlar peş peşe geldi.
GESTAŞ’ın bağlı olduğu İl Özel İdare’deki İl Genel Meclisi Başkanlığı ve meclisteki üye çoğunluğunun değişmesi ile GESTAŞ’ta denetim de azaldı. Bu değişimle rahatlayan Müdür Sevinç, yanış yatırımlarla şirketin grafiğini daha da düşürdü. 15 ay gibi kısa sürede 8 eski gemi alındı. Bu gemiler, tershanelerde büyük paralar verilerek yeniden boyanarak yeniymiş gibi hatlara sokuldu. Bunun sonucunda da arızalar peş peşe geldi ve vatandaşların hayatı tehlikeye girdi.  1915 Çanakkale Köprüsü’nün hizmete girmesine yakın alınan gemiler şirketi zarar soktu. Bir yandan borç içine giren GESTAŞ diğer yandan yanlış yatırımlar nedeniyle gelirinin azalması ile daha da zor duruma düştü. Çanakkale’nin şirketini borç batağına sürükledikten sonra geçen genel seçimlerde görevi bırakarak milletvekili aday adayı olmak için memleketine döndü.

KURTARICI MÜDÜR OLARAK GERİ DÖNDÜ MAKAM ARACINI DA SAATI
Kurucu genel müdür olarak GESTAŞ’a yükselten Yürükçü, bu sefer kurtarıcı genel müdür olarak geri döndü. Yürükçü, adeta bitmiş bir şirketle karşılaştı. Yanlış yatırımları bir bir kapatan Yürükçü, fazladan alınan birçok aracı da sattı. Yürükçü, borçları kapatmak için birçok yol deniyor. Son olarak şirketin borçlarını ödemek için makam aracını da sattı. Makam aracından elde edilen para da borçlara gitti.
 
Mehmet Güler