Köprü, Başta Çanakkale olmak üzere Türkiye’nin en büyük projelerinden biri. 1915 Çanakkale Köprüsü, Lapseki ile Gelibolu ilçeleri arasında yer alıyor. Çanakkale Boğazı'nın ilk ve Marmara Bölgesi'nin beşinci asma köprüsü. Malkara-Çanakkale Otoyolu'nun bir parçası olan köprü, 18 Mart 2022'de hizmete girdi. 2.023 metre orta açıklık uzunluğu ile Japonya'daki Akashi Kaikyo Köprüsü'nü geçerek dünyanın en uzun orta açıklığına sahip asma köprüsü olmuştu.
Yap işlet devret modeli ile yapıldığı için köprüye günlük 45 bin araç geçme garantisi verildi. Şuanda günlük ortalama 4 bin civarında araç geçiyor. Geçmeyen 40 bin civarındaki aracın parasını da devlet ödüyor. Devlet sadece bu parayı ödemiyor, geçen araçların para üstünü de ödüyor. Garanti kapsamında araç geçiş ücreti 19 Euro civarında. Bu da araç başı 600 TL yapıyor.
İLK AÇILDIĞINDA 200 TL OLARAK BELİRLENDİ
Köprünün açılışında otomobiller için geçiş 200 TL olarak belirlendi. Daha sonra bu rakam 205 TL’ye çıkartıldı. Köprüden geçen bir otomobil şuanda 205 TL ödüyor. Üstü de devlet tarafından ödeniyor. Günlük 45 bin araç garantisi olan köprünün hazineye olan yükü açıldığı günden buyana tartışma konusu.
ÖNCE ZAM YAPILDI SONRA ERTELENDİ
Karayolları Genel Müdürlüğü önceki gün, köprü ve otoyol ücretlerine zam yapıldığı duyuruldu. 1915 Çanakkale Köprüsü önce 200TL sonra 205 TL olmuştu. Son yapılan zam ile beraber köprüden geçiş ücreti 295 TL’ye çıkartıldı. Otomobil 295 TL. Minibüs 370 TL. Yolcu otobüsü 665 TL. Kamyon 740 TL. Tır 1.400 TL. Motosiklet 75 TL oldu. Bu zammın üzerinden bir gün geçmeden zammın ertelendiği açıklaması.
Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından yapılan açıklama ile Köprü ve Otoyol Geçiş ücretlerine zam geldiği dün duyurulmuştu. 25 Ekim itibariyle geçerli olacak tarife ile birlikte Fatih Sultan Mehmet (FSM) ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü tek yön geçiş ücreti 8,5 TL'den 15 TL'ye yükselmişti. Yeni yapılan açıklama ile Köprü ve Otoyol ücretlerine yapılan zam kararı ertelendi. 2024 yılında Köprü ve otoyol ücretleri şu şekilde olacak;
2024 YILINDA 1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ GEÇİŞ ÜCRETLERİ
Araç sınıfı 1 - 295 TL
Araç sınıfı 2 370 TL
Araç sınıfı 3 665 TL
Araç sınıfı 4 740 TL
Araç sınıfı 5 1400 TL
Araç Sınıfı 6 75 TL
2024 YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ GEÇİŞ ÜCRETLERİ
Araç sınıfı 1 - 35 TL
Araç sınıfı 2 45 TL
Araç sınıfı 3 85 TL
Araç sınıfı 4 220 TL
Araç sınıfı 5 275 TL
Araç Sınıfı 6 25 TL
2024 OSMANGAZİ KÖPRÜSÜ GEÇİŞ ÜCRETİ
Araç sınıfı 1 - 290 TL
Araç sınıfı 2 465 TL
Araç sınıfı 3 550 TL
Araç sınıfı 4 730 TL
Araç sınıfı 5 920 TL
Araç Sınıfı 6 205 TL
2024 15 TEMMUZ ŞEHİTLER VE FATİH SULTAN MEHMET KÖPRÜSÜ GEÇİŞ ÜCRETLERİ
AKS ARALIĞI 3.20 m’DEN KÜÇÜK İKİ AKSLI ARAÇLAR 15 TL
AKS ARALIĞI 3.20 m VE 3.20 m.’DEN BÜYÜK UKOME KARARI GEREĞİNCE GEÇEBİLEN VE GEÇEMEYEN HER TÜRLÜ İKİ AKSLI ARAÇLAR 19 TL
3 AKSLI HER TÜRLÜ ARAÇLAR 42.00 TL
4 VE 5 AKSLI HER TÜRLÜ ARAÇLAR 83 TL
6 VE YUKARI AKSLI ARAÇLAR 110 TL
MOTOSİKLETLER 6 TL
2024 KUZEY MARMARA OTOYOLU ANADOLU GEÇİŞ ÜCRETLERİ
Kurnaköy giriş TEM Akyazı çıkış 1. sınıf otomobil ücreti 145 TL
Kurnaköy giriş KMO Akyazı çıkış 1. sınıf otomobil 135 TL
Kurnaköy giriş Karasu çıkış 1. sınıf otomobil 120 TL
Kurnaköy giriş Adapazarı 1-2 çıkış 1. sınıf otomobil 115 TL
ENLERİN KÖPRÜSÜ
Çanakkale Boğazı'na köprü yapma düşüncesi ilk kez 1984-1989 yılları arasında ortaya atıldı. Daha sonra 1994'te tekrar gündeme gelen köprü projesi için 1995'te ihaleye çıkıldı. 18 yabancı firmanın katıldığı ihaleyi kazanan firma, projenin yapılabilir olmadığını belirterek projeden çekildi.
3 Mart 2016 tarihinde dönemin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, yeniden gündeme alınan köprünün adının "1915 Çanakkale Köprüsü" olacağını açıkladı. 26 Ocak 2017 tarihinde 1915 Çanakkale Köprüsü’nün ihalesini en kısa işletme süresini teklif eden Daelim (Güney Kore) – Limak – SK (Güney Kore) – Yapı Merkezi OGG kazandı. İhale sürecinin tamamlanmasıyla, köprünün temeli 18 Mart 2017 tarihinde Başbakan Binali Yıldırım, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan ve Güney Kore Altyapı ve Ulaştırma Bakanı Ho-In Kang'ın da katıldığı törenle Lapseki'de atıldı. 16 Mayıs 2020'de köprünün kuleleri tamamlandı. 2022'de tamamlanan köprü, 18 Mart 2022'de trafiğe açıldı. Seyit Onbaşı'nın kaldırdığı top mermilerini simgeleyen her biri 16 metre boyundaki metal figürler, Kasım 2022 ve Aralık 2022 tarihlerinde köprü kulelerinin tepelerine yerleştirildi.
Lastik tekerlekli araçların geçebildiği köprünün orta açıklığı 2.023 m, toplam uzunluğu 3.563 m'dir. Bu orta açıklık uzunluğu ile köprü, Japonya'daki Akashi Kaikyo Köprüsü'nü 32 metre geçerek "Dünyanın En Uzun Asma Köprüsü" unvanını aldı. Orta açıklığı cumhuriyetin 100. yılına atfen 2.023 metre olarak belirlenmiştir. Yan açıklıklar ve yaklaşım viyadüklerinin uzunluğu ile birlikte köprünün toplam uzunluğu 4.608 metredir. İki çelik kulesi olan köprünün kule yüksekliği 318 metredir. Kule yüksekliği ise, Osmanlı ordusunun Çanakkale Savaşı'nda 18 Mart 1915'te aldığı galibiyetine atıfla, üçüncü ayın on sekizinci günü anlamına gelecek şekilde, 3 ve 18 sayılarından oluşturulmuştur.[10] Kulelerin üzerine Seyit Onbaşı'nın savaş sırasında tek başına kaldırdığı top mermilerini temsilen 16 metre uzunluğunda ve 78 ton ağırlığında mermi figürleri yerleştirilmiştir. Böylece köprünün toplam yüksekliği 334 metreye ulaşmış; köprü, dünyanın en yüksek kulelerine sahip asma köprüsü olmuştur. Kulelerde kullanılan kırmızı ve beyaz renkler, Türk bayrağına atfen seçildi.
Atakan Alkış