Eski yönetim tarafından büyük zarara uğratılan Çanakkalelilerin sahip olduğu GESTAŞ, iskele ve gemilerdeki büfeleri ihaleye çıkartıyor. GESTAŞ’ın kötü yönetildiği ve yanlış yatırımlar nedeniyle iflas noktasına getirildiği dönemde 2 yıllığına kiralanan ve kiralandığı dönemde büyük tartışmalara neden olan büfeler, zamanın dolması nedeniyle önümüzdeki ay yeniden ihaleye çıkartılıyor.
GESTAŞ Deniz Ulaşım, 2006 yılı Ağustos ayında Çanakkale bölgesindeki iskeleler ve deniz ulaşımının özelleştirme kararıyla Türkiye Denizcilik İşletmeleri’nden (TDİ) Çanakkale İl Özel İdaresi’ne devriyle faaliyetlerine başladı.
Şirketin yüzde 99.87 hissesine Çanakkale İl Özel İdaresi yani Çanakkaleliler sahip. GESTAŞ, 7 hatta, 16 iskelede, 17 sayıda gemiyle, Çanakkale Boğazı, Gökçeada, Bozcaada ve Güney Marmara hattında hizmet veriyor. Türkiye’nin en önemli denizcilik şirketi olan GESTAŞ, kurulduğu günden itibaren Çanakkaleli yöneticiler tarafından iyi yönetildiği için büyüyerek geldi.
GEÇEN YÖNETİM BATIRDI
Çanakkaleli genel müdürler tarafından yönetildiği dönemde altın çağını yaşayan GESTAŞ, 2022 ylından ithal müdür olarak tabir edilen ve şehir dışından getirilen yönetim değişimi ile çöküşe başladı. Çöküşün en büyük nedenlerinden biri 1915 Çanakkale Köprüsü yapılmasına rağmen 8 tane eski gemi alınması oldu. Büyük borç içine girilerek büyük paralarla alınan eski gemilere, bu sefer tersanelere çekilerek sil baştan yeniden onarıldı. Bir yandan borç içine giren bir yandan da köprünün açılması ile beraber talep azaldığı için GESTAŞ, içinden çıkılamaz bir duruma geldi. Borç para almak için aylarca il özel idaresi kapısından beklendi. O dönem il genel meclisinin çoğunluğu ve başkanlığı CHP’de olduğu için izin verilmedi. Daha sonra CHP’li meclis üyesi Nejat Önder’in partisini satarak AK Parti’ye geçmesi ve başkan seçilmesi ile GESTAŞ’ın tüm yanlışlarına onay verildi. Bu sırada Nejat Önder de GESTAŞ yönetimine alınarak huzur hakkı verildi.
GESTAŞ’ın bağlı olduğu İl Özel İdare’deki İl Genel Meclisi Başkanlığı ve meclisteki üye çoğunluğunun değişmesi ile GESTAŞ’ta denetim de azaldı. Bu değişimle rahatlayan ithal genel müdür, yanış yatırımlarla şirketin grafiğini daha da düşürdü. 15 ay gibi kısa sürede 8 eski gemi alındı. Bu gemiler, tershanelerde büyük paralar verilerek yeniden boyanarak yeniymiş gibi hatlara sokuldu. Bunun sonucunda da arızalar peş peşe geldi ve vatandaşların hayatı tehlikeye girdi.
ÇANAKKALE YÖNETİCİLERİ SES ÇIKARMADI
Çanakkalelilerin şirketinde bu yanlışlar yapılırken, ne GESTAŞ yönetimi, ne Çanakkale’nin ileri gelenleri siyasetçiler hiç ses çıkarmadı. Hep arkasında büyük güç olduğu belirtildi ve yanlışlarına ses çıkarılmadı. Bu böyle devam ederken ithal genel müdür, geçen genel seçimlerde milletvekili aday adayı olmak için GESTAŞ’tan ayrılıp Çanakkale’den gitti. Geriye ise şirketi borç batağında ve eski gemilerle bıraktı. Bunun yanında iki şirketin batırılmasına neden olması ile anıldı. Çanakkale’ye bu zararları verirken yöneticilerin ses çıkarmaması halen konuşuluyor ve konuşulmaya devam edecek.
O DÖNEM İHALESİ YAPILAN BÜFELER YENİDEN İHALEYE ÇIKIYOR
GESTAŞ’ın zarara uğratıldığı dönemde büfeler de ihaleye çıkartılmıştı. O dönemde yapılan ihale ve verilen fiyat da kapalı kapılar ardından çok eleştirildi. GESTAŞ’ın zarara uğratıldığı dönemde ihaleye verilen büfeler, gelecek ay yeniden ihaleye çıkıyor.
Çanakkale-Eceabat, Çanakkale-Kilitbahir, Lapseki-Gelibolu, Çardak-Gelibolu, Geyikli Yükyeri-Bozcaada, Kabatepe-Gökçeada, Güney Marmara (Erdek, Avşa, Marmara, Paşalimanı, Ekinlik) hattı çalışan 17 gemideki büfeler ve iskelelerdeki büfeler ihaleye çıkartılıyor. Müşteri yoğunluğu nedeniyle büyük kar bırakan büfelerin ihalesine çok sayıda firmanın hazırlandığı öğrenildi.
Mehmet Güler