Gündem

1915 Çanakkale Köprüsü’ne yine zam

Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM), köprü ve otoyol geçiş ücretlerine bir kez daha büyük zam yaptı. 1915 Çanakkale Köprüsü’nde otomobil geçiş ücreti Mayıs ayında 295 TL'den 419 TL'ye çıkarılmıştı. Yeni yapılan zam ile köprü ücreti 419 TL’den 585 TL’ye çıkarıldı.

Mayıs ayında otoyollar ve köprülere zam yapılmıştı. Aradan geçen kısa süre sonra bir zam daha yapıldı. Karayolları Genel Müdürlüğü'nden (KGM) yapılan yazılı açıklamada, otoyol ve köprü geçiş ücretlerine zam yapıldığı duyuruldu. KGM’nin X hesabından yapılan paylaşımda, "KGM ve Yap-İşlet-Devret kapsamında özel şirketler tarafından işletilen otoyol ve köprülerin geçiş ücretleri, 16 Ağustos 2024 Cuma günü saat 00.00'dan itibaren geçerli olmak üzere yeniden düzenlenmiştir." İfadesi kullanıldı.

 

15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nden geçiş ücreti otomobiller için 24 liradan 33 liraya, 1915 Çanakkale Köprüsü 419 liradan 585 liraya, Yavuz Sultan Selim Köprüsü 49 liradan 70 liraya, Osmangazi Köprüsü ise 399 liradan 555 liraya yükseldi.

 

 

GÜNDE 45 BİN ARAÇ GARANTİSİ VAR

Köprü için yıllık 16 milyon 425 araç için Hazine garantisi verilen 1915 Çanakkale Köprüsü, günde 45 bin araç garantili. 1915 Çanakkale Köprüsü için günlük 45 bin araç geçiş garantisi verildi, verilen garantide araç başı ücret 15 Euro + KDV olarak belirlendi. Ancak köprünün geçiş ücreti açıldığında 200 TL olarak açıklanmıştı üstü yine devlet ödüyordu. Üst üste yapılan zamla köprünün ücreti otomobil için 585 TL’ye çıkarıldı. Sözleşmede belirlenen ücret, Euro Bölgesi enflasyonuna göre güncelleniyor. Bu son zamla beraber geçen araçların fiyatı geçiş ücreti bir birine yaklaştı.

 

İLKLERİN KÖPRÜSÜ

 

Cumhuriyetimizin 100’üncü kuruluş yıldönümünü simgeleyen 2023 metre uzunluğundaki iki ayak arası açıklık köprüyü dünya sıralamasında birinci sıraya oturtuyor. Köprünün Asya ve Avrupa ayaklarının her birinde ikişer adet olmak üzere toplam 4 kulesi var. Bu kulelerin tepelerine 1915 Çanakkale Savaşı’nın unutulmaz kahramanı Seyit Onbaşı’nın anısına birer top mermisi yerleştirildi. Kulelerin yapımında bir başka dünya rekoruna daha imza atılmış. Çelikten inşa edilmiş köprü kulelerinin yapımı için dünyanın en yüksek kapasiteli kule vinçleri bu proje için özel olarak tasarlanmış ve imal edilmiş. Dünyanın en büyüğü olan bu vinçlerle 318 metreye 150 ton ağırlığındaki kule parçası kaldırılarak ayrı bir dünya rekoruna imza atılmış. Diğer uzun köprülerden farklı olarak 1915 Çanakkale Köprüsü’nde gidiş ve geliş yönleri arasında 9 metrelik hava boşluğu bulunuyor. Bu hava boşluğu sayesinde köprüdeki rüzgâr etkisi asgari seviyeye indiriliyor. Tabliyeler adeta uçak kanadı tasarlanır gibi şekillendirildi.

 

2023 metre orta açıklığı ile dünyanın en uzun orta açıklıklı asma köprüsü olacak olan 1915 Çanakkale Köprüsü, 334 metrelik tepe noktası yüksekliğiyle de dünyanın en yüksek kuleli asma köprüsü unvanına sahip.

Köprünün ayakları arasındaki 2023 metrelik orta açıklık, Türkiye Cumhuriyeti’nin 100’üncü kuruluş yılını sembolize ediyor.

Deniz seviyesinden itibaren 318 metre kule yüksekliği ise Türk milletinin bağımsızlığını kazanmasındaki en önemli tarihlerden biri olan 18 Mart Çanakkale Zaferi’ni sembolize ediyor.

1915 Çanakkale Köprüsü dünyanın en yüksek kulesine sahip asma köprüsü olmakla birlikte, dünyadaki en uzun orta açıklıklı asma köprüler sıralamasında da dünyanın ilk sırasında. Köprünün tasarımı Danimarkalı tasarım şirketi COWI tarafından gerçekleştirildi.

Her bir ayağın sadece deniz üzerindeki ağırlığı 18 bin ton. Köprünün kuzeyinde ve güneyinde olmak üzere 2 adet ana kablosu var. Her iki ana kablonun tellerini uç uca eklediğinizde 162 bin kilometrelik bir uzunluk elde ediliyor. Bu da dünyanın etrafını 4 kere dönmek anlamına geliyor.

Köprü projesinde kullanılan toplam çelik miktarı donatı dahil 177 bin ton. Bu miktar çelikle 118 bin adet binek araç üretmek mümkün. Köprünün keson temellerinde ve ankraj bloklarında toplam 227 bin ton beton kullanıldı. Bu miktar betonla 100 metrekarelik 5 bin 900 adet ev inşa etmek mümkün. Bu sayıda ev ile de yaklaşık 20 bin nüfuslu bir yerleşim alanı yaratmak mümkün.

 

Sedat Uz

Foto: Arşiv