"Çanakkale Boğazı'na gerdanlık takılıyor" başlıklı haber Hürriyet Egeden  gazetesine yapılmış. 23 Mart 1991 tarihinde yapılan haberde Başbakan Yıldırım Akbulut'un 3 yıl içinde köprünün hizmete gireceği sözü verdiği yazılıyor.
Haberde şu bilgilere yer veriliyor, "Vali Muzaffer Ecemiş geçtiğimiz yıllarda düşünce olarak ortaya atılan Boğaz Köprüsü'nün gerçekleşme aşamasına geldiğini belirterek, Başbakan Akbulut'un önümüzdeki günlerde hazırlattığı raporu Çanakkale Valiliği'ne göndereceğini açıkladı. 
Çanakkale Boğazı'ndaki trafiği sorun olmaktan çıkaracak köprünün yerini belirlemek üzere yakında bir ekibin geleceği, kısa sürede yapım çalışmalarına başlanacağı ve 3 yıl içinde de tamamlanacağı bildirildi." 
26 yıl sonra temeli atıldı
Çanakkale Boğazı'nda yapılacak körü bu geçen süre içinde hep konuşuldu. Ama somut adım bu yıl atıldı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın temel atma töreninin yapıldığı alana canlı bağlanarak, 138 yıllık hayal olan tarihi projenin temel atma butonuna bastı. Dünyanın en uzun aralıklı köprüsü olma unvanını alacak olan Çanakkale 1915 Köprüsü’nün temeli, 18 Mart'ta Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım ile bakanların katıldığı törenle  atıldı. Köprünün yapılacak alanda sondaj çalışmaları devam ediyor. 

DÜNYANIN ENLERİNİ GERİDE BIRAKACAK

Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılı olan 2023’te açılması planlanan köprü hizmete girdiğinde Japonya’yı tahtından indirerek dünyanın en uzun aralıklı köprüsü unvanına sahip olacak.
Çanakkale 1915 Köprüsü, Çanakkale Boğazı’nı 2 bin 23 metre orta açıklıkla geçecek. Halihazırda dünyanın en uzun asma köprüsü Kobe’deki Akashi Kaikyo’nun ayak açıklığı 1991 metre. Dünyanın en uzun köprüleri arasında Türkiye’den ilk 10’da iki köprü daha yer alıyor. 2016 yılında hizmete giren Osmangazi Köprüsü 1.550 metrelik ayak açıklığı ile Çanakkale Köprüsü’nün dahil edilmediği listede dördüncü sırada yer alıyor.

Yine 2016 yılında açılan, 1.408 metrelik ayak açıklığına sahip olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü ise listenin dokuzuncu sırasında bulunuyor. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü 1.090 metre ile yirmidördüncü, Şehitler Köprüsü ise (Boğaziçi ) 1.074 metrelik ayak açıklığı ile yirmisekizinci sırada yer alıyor.

Avrupa ve Asya kıtalarını dördüncü kez birleştirecek Çanakkale 1915 Köprüsü’nün tabliyeleri 36 metre genişlikte ve 5 metre yükseklikte planlanıyor. Köprünün toplam uzunluğu ise 3 bin 860 metre olacak. Köprü üzerinde 2x3 taşıt şeridi bulunacak.

10.3 MİLYAR LİRALIK PROJE

Ayakları deniz içine inşaat edilecek 1915 Çanakkale Köprüsü’nün Lapseki tarafındaki yaklaşım viyadüğü 650 metre, Gelibolu tarafındaki yaklaşım viyadüğü ise 900 metre uzunluğunda olacak. Proje kapsamında Çanakkale 1915 Köprüsü’nün yanı sıra yapılacak 354 kilometrelik otoyolda 31 viyadük, 5 tünel, 30 köprülü kavşakla 143 alt ve üstgeçit yapılacak.

Köprü ve otoyol ihalesini 10.3 milyar lira bedel ve 16 yıl işletme süresiyle Daelim - Limak - SK - Yapı Merkezi kazanmıştı. Temel atma töreni Asya kıtasındaki Lapseki İlçesi Şekerkaya mevkiinde yapılacak.


Mehmet Güler