GESTAŞ’ın boğazdaki tek rakibi olan Çardak Motor İşletmesi’nin (GELÇAR) müşterilerini engellemek içlin uyguladığı iddia edilen yöntemlerin bedelini vatandaşlar çekiyor. Pandemiden sonra  tatile büyük bir sevinçle çıkan vatandaşlar Çanakkale Bağazı’nda oluşan kilometrelerce kuyrukta işkence çekiyor. Rakip firmanın gemilerine doldur boşalt izni vermeyen GESTAŞ’ın aldığı 8 gemiden sonra bayram tatili için 2 gemi kiralaması ise ayrıca tepki topladı.
 
Hem deniz hem de kara ulaşımı bakımında Çanakkale Boğazı çok önemli bir nokta.  İstanbul’un Anadolu yakası, Trakya bölgelerinden İzmir, Aydın, Balıkesir ve bu güzergaha gidecek sürücülerin çoğu Çanakkale Boğazı’nı tercih ediyor. Bu güzergahları tercih edenlerin burada boğazı geçmek için tek seçeneği feribot.
Daha önce boğaz hattında GESTAŞ ile beraber 2 firma daha hizmet veriyordu. GESTAŞ, Çanakkale ile Kilitbahir arasındaki feribotları da bünyesine katınca boğaz hattında tek rakibi Gelibolu ilçesi ile Lapseki’nin Çardak beldesi arasında hizmet veren GELÇAR feribotları kaldı. İddiaya göre;  Özel şirkete ait olan bu feribotların GESTAŞ tarafından zarara uğratmaya çalışıyor.
Gestaş ile GEL-Çar Avrupa yakasında Gelibolu ilçesindeki iskeleyi ortak kullanıyor. Özel idareye ait olan bu iskelede GESTAŞ, Çardak feribotlarının iki olan iskele sayısını bire indirdi. Ardından iskelede her yarım saate bir feribot kalkışları da 45 dakikaya çıkarılması ile iki şirket arasındaki tartışma daha da büyüdü.
 
KUYRUKLARIN UZAMASINA NEDEN OLDU
Bu uygulama ile ilgili ortaya çıkan sorunun bedeli bu tatilde ortaya çıktı. GESTAŞ, bu uygulamalarla kalmayıp aynı zamanda Gelibolu girişine koyduğu tabela ile vatandaşları yanlış yöne sevk ediyor.
İddiaya göre;  Gestaş, araçları Eceabat’a yönlendirmek içi Gelibolu girişine ışıklı tabela koydu. Tabelada ““Eceabat akıcı, Gelibolu yoğun” yazısının her saat yandığı bu yüzden araçların Eceabat’a yönlendirdiği belirtiliyor. Bu yönlendirme nedeniyle Eceabat’ta araç yoğunluğu oluşurken, Gelibolu iskelesinin ise boş kaldığı ifade ediliyor. Ayrıca bu yanlış yönlendirme nedeniyle GESTAŞ rakibi olan GelÇar’ın olası müşterilerinin de Eceabat’a yönlendirilerek haksız kazanç sağladığı ifade ediliyor.
Bu sorun aynı zamanda kuyrukların da uzamasına neden oluyor. Yanlış uygulama ve hakız kazanç nedeniyle oluşan sorunun bedelini de vatandaşlar ödüyor. Oluşan uzun kuyruklar nedeniyle vatandaşlar bu sıcak havada saatlerce kuyrukta bekletiliyor.
 
8 GEMİ ALDI 2 GEMİ DE KİRALADI
Tamamı Çanakkalelilerin malı olan GESTAŞ, son 15 ay içinde 8 gemi aldı. Daha kısa süre önce İl Özel İdare’den para isteyen GESTAŞ’ın kısa sürede 8 gemi alması tepkilere neden olmuştu. 8 gemi alan GESTAŞ’ın bu bayram tatili için de 2 gemi kiralaması dikkat çekti. Rakip firmanın gemilerinin saatsiz çalışmasına izin vermeyen GESTAŞ’ın  gemi kiralaması ise ayrıca dikkat çekiyor.
 
VALİ’YE, KAYMAKAM’A ÇAĞRIDA BULUNDULAR 
 
Kurban Bayramı’nın yaklaşması ile feribot kuyrukları başladı. Gelibolu ve Eceabat’ta kilometrelerce araç kuyrukları oluşuyor.  GESTAŞ feribotları saatsiz kalkarken, (ÇARDAK MOTOR İŞLETMESİ) GELÇAR’ın işlettiği çardak motorlarına konulan 45 dakikada bir kalkış şartı 15 dakikada dolan geminin 30 dakika beklemesine neden oluyor. Bu uygulama nedeniyle tatilciler saatlere sıcak havada uzun kuyrukta beklemek zorunda kalıyor. Buna isyan eden vatandaşlar, sosyal medya sayfalarında hem Vali’ye hem de Kaymakam’a çağrıda bulunarak duruma el atmasını istedi. 
Yaz aylarında, özellikle uzun tatillerin öncesinde kilometrelerce uzayan feribot kuyruğu hem tatilciler hem de kente yaşayan vatandaşlar için çile haline geliyor. Gelibolu Düşünce Platformu sosyal medya hesabından bir paylaşım yapan Serdar Azak, Çanakkale Valiliği ve Gelibolu Kaymakamlığına açık çağrı diyerek,
“GESTAŞ’ın halen uyguladığı ve binlerce insanı mağdur ettiği Gelibolu Feribot İskelesindeki yanlış uygulamaya seyirci olmayın ve GESTAŞ’ın yaptığı bu yanlış ve haksız uygulamaya hemen müdahale edin lütfen. GESTAŞ’ın yaptığı tekel olma ve böylece bu hatlarda istediği gibi at oynatma isteğidir. “Binlerce şoförü saatlerce aç susuz bekletiyorsunuz. Bu eziyeti yapmaya hakkınız yok. GESTAŞ müdürü tüm Gelibolulular ve saatlerce kuyruk bekleyen vatandaşlardan özür dilemeli” ifadelerine yer verdi.
 
ARAÇLAR UZUN KUYRUKLAR OLUŞTURDU
Koronavirüs nedeniyle Ramazan bayramını evlerinde geçiren vatandaşlar kısıtlamaların Kurban bayramında kalkmasıyla bir kısmı ailelerinin yanına bir kısmı da tatil yerlerine gitmek üzere yollara koyuldu. 15 Temmuz ile Kurban Bayramını birleştiren vatandaşlar 11 günlük tatil için yoğun araç kuyruklarının arasında feribot çilesi çekti. 
Gerek feribot iskelesi gerekse bağlantı yollarında bayram tatili yoğunluğu yaşanırken araçlar uzun kuyruklar oluşturdu. Marmara ile Trakya’dan Çanakkale ve Ege Bölgesi'ne gelen tatilciler, 4 kilometrelik feribot kuyruğunda uzun süre bekledi. Vatandaşlar sıcak havada uzun araç kuyruklarında bunaldı.
Kilitbahir köyünden, Çanakkale Boğazı ve Adalar hattında feribotla taşımacılık yapan GESTAŞ A.Ş. feribotuyla Avrupa Yakası’ndan Anadolu Yakası’na geçmek isteyen vatandaşlar, yaklaşık 4 kilometrelik araç kuyruğu oluşturdu. Kilitbahir köyündeki feribot kuyruğu, Çamburnu mevkiine kadar uzadı.
Özellikle Çanakkale'nin Bozcaada ve Gökçeada ilçeleri, Assos sahili ve Edremit Körfezi'ne gitmek isteyenlerin araçları, Çanakkale Boğazı'nın Asya yakasındaki Lapseki ve Avrupa yakasındaki Gelibolu, Eceabat ile Kilitbahir feribot iskelelerinde kilometrelerce kuyruk oluşmasına yol açtı. Çanakkale Boğazı ve Adalar hattında deniz ulaşımını sağlayan feribot firmaları yoğunluk sebebiyle saatsiz olarak hizmet veriyor.
Yoğunluk nedeniyle Çanakkale-Eceabat hattında 2, Çanakkale-Kilitbahir hattında 4, Lapseki-Gelibolu hattında ise 7 feribot doldur boşalt sistemiyle çalışıyor.           

Mehmet Kuzey