Çanakkale’nin en büyük projelerinden biri olan 1915 Çanakkale Köprüsü’nde büyük hata yapıldı. Daha önce yaptıkları ve sonra hatalı olduğu görülen köprü ayakları yıkılarak yerine yeni ayaklar yapılıyor. Dünyaca ünlü projede böyle hata yapılması ise tepkilere neden oldu.
Çanakkale Boğazı’nın her iki yakasını birleştiren 1915 Çanakkale Köprüsü’nde çalışmalar tüm hızı ile devam ediyor. Köprü hedeflenen tarihten önce devreye girmesi planlanıyor. Yıllardır çalışmaların yapıldığı köprüde büyük aşamalar geride kaldı. Köprünün önümüzdeki yılın başından devreye girmesi için çalışmalar tam gaz devam ederken ortaya çıkan hata ise bu büyük projede yapılmaması gereken cinsten.
KÖPRÜ AYAĞI YIKILIP YENİDEN YAPILIYOR
Bir yandan köprüde çalışmalar devam ederken bir yandan da köprünü yollara bağlantı kısımları yapılıyor. Köprünün bağlantı yollarından biri de Çanakkale ile Lapseki ilçesi arasındaki kısım. Köprünün Avrupa yakasından gelip Çanakkale’ye gidecek araçların yola bağlantısı için bağlantı yolu yapılıyor. Bu yol için daha önce köprü ayakları yapıldı. Köprü ayakları bittikten sonra aradan bir süre geçince hata fark edildi. Hatanın fark edilmesinin ardından apar topar yol üzerindeki köprü ayakları yıkılmaya başlandı. Bir yandan ağır iş makineleri ile bu ayaklar yıkılırken diğer taraftan 50 metre ileride yeni ayaklar yapılıyor. Bu yolu kullanan vatandaşlar ise duruma tepki gösteriyor.
2017’DE TEMELİ ATILDI
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından 18 Mart 2017'de temeli atılan '1915 Çanakkale Köprüsü'nün büyük bölümü, 5 bine yakın çalışanla 24 saat aralıksız devam eden çalışmalar sonucu 4,5 yılda tamamlandı. 2023 metrelik orta açıklığıyla Cumhuriyet'in 100'üncü kuruluş yılını simgelediği gibi 'dünyanın en uzun orta açıklığa sahip asma köprüsü unvanı'nı da alacak 1915 Çanakkale Köprüsü'nün 318 metre yüksekliğindeki kuleleri ise Çanakkale Deniz Zaferi'nin kazanıldığı tarih olan 18 Mart'ı simgeliyor. 1915 Çanakkale Köprüsü'nün açılışı da Zafer'in 107'nci yıl dönümünün kutlanacağı 18 Mart 2022'de yapılacak. Çanakkale Boğazı, artık 6 dakika gibi kısa sürede kesintisiz ulaşım imkanı sunacak.
YÜKSEKLİĞİ EYFEL'İ GEÇTİ
Çanakkale Deniz Zaferi'nin kazanıldığı gün olan 18 Mart'ı simgeleyen 318 metrelik yüksekliğiyle 1915 Çanakkale Köprüsü'nün kuleleri, Fransa'nın başkenti Paris'in simgesi olan ve 300 metre yüksekliğe sahip Eyfel Kulesi'ni geçti. Kentte yaşayanlar ise 318 metrelik kulelerin zirvesinde bakı terası oluşturularak, Eyfel gibi turizme kazandırılmasını istiyor.
2023 METRE ORTA AÇIKLIĞIYLA DÜNYANIN EN UZUNU OLACAK
1915 Çanakkale Köprüsü, tasarımındaki inceliklerle de dünyada ilk olmaya aday. Cumhuriyet’in 100'üncü kuruluş yıl dönümünü temsil eden 2023 metrelik orta açıklığıyla köprü tamamlanınca 'dünyanın en büyük orta açıklığına sahip asma köprüsü' unvanına sahip olacak. 1915 Çanakkale Köprüsü'nün kule bağlantıları ve bağlantı unsurları, kırmızı-beyaz olacak. 318 metrelik yüksekliğiyle Çanakkale Deniz Zaferi'nin kazanıldığı tarih olan 3'üncü ayın 18'ini simgeleyen kulelerin üst kısmı da Seyit Onbaşı'nın Çanakkale Savaşları'nda namluya sürdüğü top mermisini temsil edecek şekilde olacak. 770'er metre kenar açıklıklarla toplam 3 bin 563 metre uzunluğundaki köprü, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleriyle toplam 4 bin 608 metre geçiş uzunluğuna sahip. Gidiş ve geliş yolu 3'er şeritli olan köprü 45,06 metre genişlikte. Köprü tabliyesinin iki tarafında bakım onarım amacıyla kullanılacak yürüme yolları yer alıyor.
1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu Projesi kapsamında 1 asma köprü, 2 yaklaşım viyadüğü, 4 betonarme viyadük, 6 alt geçit köprüsü, 38 üst geçit köprüsü, 5 köprü, 43 alt geçit, 115 çeşitli boyutlarda menfez, 12 kavşak (devlet yolu üzerindeki kavşaklar dahil), 4 otoyol hizmet tesisi, 2 bakım işletme merkezi, 6 ücret toplama istasyonu inşa ediliyor.
Mine Yel