Eceabat’ta yaşayan ama Çanakkale’de çalışan yüzlerce vatandaşın mağduriyetinin yanı sıra en büyük sıkıntı ise gece saat 12.00’ ile 04.00 arasında Eceabat’tan, saat 23.30 sonrası ise Kilitbahir’den kalkan bir feribotun olmaması noktasında yaşandı. Eceabat Bağımsız Belediye Meclis Üyesi Timur Koşal ve İYİ Parti Meclis Üyesi Beşir Erdinç Tursun GESTAŞ Deniz Ulaşım AŞ’nin özellikle gece saatlerinde uzun aralıklara yayılan kış seferleri düzenlemesinin, Eceabat ilçesinde yaşayan vatandaşları zor durumda bıraktığına dikkat çektiler.
Çanakkale Boğazı ve adalar hattında ulaşımı sağlayan tek şirket olan GESTAŞ eskimiş ve bakımsız gemilerle can ve mal güvenliğini tehlikeye atmasının yanı sıra, mazota gelen son zamların ardından sefer saatlerinde değişikliğe gitti.
Eceabat’ta yaşayan ama Çanakkale’de çalışan yüzlerce vatandaşın mağduriyetinin yanı sıra en büyük sıkıntı ise gece saat on iki ile dört arasında Eceabat’tan, saat on bir buçuk sonrası ise Kilitbahir’den kalkan bir feribotun olmaması noktasında yaşandı.
Zaten çok yüksek ücretlere ulaşım sağladığını ifade eden vatandaşlar gece yarısını geçtikten sonra Çanakkale’ye hastaneye gelmek isterse, önce Gelibolu’ya gidip feribot ile Lâpseki’ye geçip, oradan Çanakkale’ye gelmek durumunda kalıyor.
Çanakkale’ye ya da Çanakkale üzerinden Ege’ye ulaşım sağlamak üzere yola çıkan sürücüler ise eğer gece birden sonra Eceabat İskelesi’ne gelirse ya geriye yönlendirilerek Gelibolu’ya geri dönmek zorunda kalıyor ya da sabah 4’e kadar feribotun kalkmasını bekliyor.
Öte yandan adli süreci devam eden feribot sırası bekleyen vatandaşların otopark ücretleri de GESTAŞ tarafından kesilen biletin ücreti içinde yer alıyor. GESTAŞ bu noktada Belediyeye ödemesi gereken miktarı ödemeyerek haksız kazanç elde ediyor.
“GESTAŞ YÖNETİMİNİN BU KEYFİ TUTUMUNU KİM DENETLEYİP, KONTROL EDECEKTİR?”
Eceabat Belediye Meclis Üyeleri Timur Koşal ve İYİ Parti Meclis Üyesi Beşir Erdinç Tursun GESTAŞ Deniz Ulaşım AŞ’nin özellikle gece saatlerinde uzun aralıklara yayılan kış seferleri düzenlemesinin, Eceabat ilçesinde yaşayan vatandaşları zor durumda bıraktığına dikkat çektiler.
Eceabat Belediyesi Bağımsız Meclis Üyesi Timur Koşal; ‘’ Biz Eceabat’ta yaşayanlar olarak merkeze gelmeye mecburuz, zorunluyuz. Adliyemiz yok, hastanemiz yok, buna rağmen Eceabat halkına özel indirim yapılmıyor. Gökçeada’da var mesela. Bizde de olmalı. Belirli bir indirim oranı uygulanmalı. Plansız bir şekilde yatırım yapan ve işletilen, 8 eski gemi satın alıp boyatıp, yeniymiş gibi görünmelerini sağlayan Gestaş yönetimi, maddi sıkıntı içinde olduğu gerekçesiyle sadece Eceabat-Çanakkale ve Kilitbahir-Çanakkale arasında sefer sayılarını azaltmıştır. Bu durum. Zorunlu olarak işlerine giden çalışanların, memurların, öğrencilerin, hastaların, adliyede ve diğer resmi kurumlarda işi olanların mağduriyetlerine yol açmaktadır. Gestaş yönetimi sefer sayılarını azaltmanın yanında, keyfi olarak sefer iptalleri yaptığı gibi, TC Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına ve Çanakkale Liman Başkanlığına bildirdiği sefer saatlerine uymamaktadır. Ayrıca eskimiş, yeterince bakımı yapılmamış, çürümeye yüz tutmuş gemilerle hizmet verirken, halkın can ve mal güvenliğini de tehlikeye atmaktadır. Hisselerinin, % 99.87 'si Çanakkale İl Özel İdaresi'ne ait olan Gestaş firması yönetimi ticari bir şirket olmanın yanında, kamunun halkın malıdır. Kamu yararı gözetmeksizin keyfi yönetilen Gestaş, kamusal hizmet vermesi gerektiğini göz ardı etmektedir. Kamu yararı ve sosyal sorumluluktan uzak faaliyet gösteren Gestaş yönetiminin bu keyfi tutumunu kim denetleyip, kontrol edecektir? Eceabat İlçesi'nde ve Kilitbahir Köyü'nde yaşayanların ve de Gökçeada'dan gelip, boğaz hattını kullanmak zorunda olan vatandaşların çektiği sıkıntıları ve mağduriyetleri Liman Başkanlığı ile görüştüm. Görüşmelere de devam edeceğim” dedi.
HAKSIZ KAZANÇ ELDE EDİLİYOR
Gestaş’ın vatandaştan bilet totalinde vatandaştan tahsil ettiği otopark kullanım hakkını da Eceabat Belediyesi’ne ödemesi gerektiğini iddia eden Koşal bu konunun yargı sürecinde olduğunu hatırlattı. Eski zamanlarda ayakbastı diye bilinen bedelin alınmasını üstlenen GESTAŞ’ın bu bedeli Eceabat Belediyesi’ne ve Gelibolu Belediyesi’ne ödemediğini belirten Koşal, “Bizim belediyemizin güzergahı kullanılıyor, kuyruklar oluşuyor. Oranın tadilatı var, zaman zaman çöküntüler oluyor. Ağır tonajlı kamyonlar geliyor, bunun karşılığında da geçiş bedeli diye bir bedel var. GESTAŞ 7-8 liralık bu bedeli 85 lira içinde tahsil ediyor, ama onu da ödemiyor. Bu husustan yani otopark bedeli konusundan mahkemeliyiz” dedi.
“GEMİYİ KAÇIRDIĞI İÇİN PANSİYONLARDA KONAKLAMAK ZORUNDA KALANLAR BİLE OLUYOR”
Eceabat İyi Parti Belediye Meclis Üyesi, Beşir Erdinç Tursun ise konuya ilişkin tepkisini ortaya koyarak “Kış sefer tarifesine göre normal şartlarda Eceabat’tan merkeze iki saatte bir gemi vardı, mazota gelen zamların etkisiyle sefer aralıkları açıldı. Kilitbahir’e sefer var, biz de diyoruz ki by pass et sabah, öğle, akşam yap, seferleri buraya aktar. Eceabat’ta yaşayanlar saat 24:00’teki gemiyi kaçırırsa, merkeze gelmek için saat 4:00’teki ikinci gemiyi beklemek zorundalar. Merkezden Eceabat’a ise 24:00’ten sonra saat 5:00’te var. Gemiyi kaçırdığı için pansiyonlarda konaklamak zorunda kalanlar bile oluyor. Eceabat halkı bu duruma tepki gösteriyor” dediler.
“ECEABAT HALKI “BU SEFER YETER” DİYECEK NOKTAYA GELDİ”
Teknik arıza gerekçesi ile keyfi sefer iptalleri, Ada feribotlarının sefer saatleri ile uyuşmayan Boğaz Hattı sefer saatlerinin yarattığı mağduriyetler, iki yakada yaşayan halkın ulaşım problemi, ada yolcularına uygulanan indirimli tariflerin Eceabat halkına uygulanmaması, saatlerce kuyruk bekleyen büyük araçların trafikte yaşattığı mağduriyetler üst üste eklenince Eceabat halkı “Bu sefer yeter” diyecek noktaya geldi.
GECE 12’DEN SABAH 4’E KADAR ECEABAT’TAN ÇANAKKALE’YE SEFER YOK
Yoğun günlerde saatsiz, normal zamanlarda saat başı kalkan feribotlar Eceabat’tan Çanakkale’ye 04:00 -06:00 -07:15 -08:00- 10:00- 12:00- 14:00- 16:00 -18:00 -20:00 -22:00 – 00:00’da kalkıyor.
GECE 11 BUÇUKTAN SABAH 7 BUÇUĞA KADAR KİLİTBAHİR’DEN ÇANAKKALE’YE SEFER YOK
Kilitbahir’den Çanakkale’ye kalkan feribot ise, 07:30 -08:00 - 08:45 -09:15 -10:00 -10:30 -11: 00 –
11: 30- 12:00 -12:30- 13:00- 13:30- 14:00- 14:30 -15:00 16:15- 16:45- 17:15- 17:45 -18:15 - 19:15 20:15- 21:15- 22:15 ve 23:30’da hareket ediyor.
GECE 1’DEN SABAH 5’E KADAR ÇANAKKALE’DEN ECEABAT’A SEFER YOK
Çanakkale’den Eceabat’a ilk sefer sabah saat 05:00’ da başlıyor ve 07:00- 08:00-09:00 11:00- 13:00- 15:00- 17:00 19:00- 21:00 – 23:00 ve 01:00 saatlerinde devam ediyor. Gece birden sonra sabah beşe kadar Çanakkale’den Eceabat’a sefer bulunmuyor.
GECE 12 VE SABAH 8 ARASI ÇANAKKALE’DEN KİLİTBAHİR’E SEFER YOK!
Çanakkale’den Kilitbahir’e ise ilk sefer sabah 08:00’da başlıyor ve 08:30- 09:30- 10:00 10:30- 11:30- 12:00 12:30- 13:30 - 14:00 – 14:30- 13:30 16:00 16:45 -17:15- 17:45 18:15- 18:45- 19:45- 20:45 21:45- 22:45 ve 00:00 saatlerinde devam ediyor. Gece yarısından sonra Çanakkale’den Kilitbahir’e sefer bulunmuyor.
ÇÜRÜYEN GEMİLER ÇALIŞTIRILIYOR
Parası olmamasına rağmen 15 ay gibi kısa sürede 8 eski gemi alarak yanlış yatırım yapan GESTAŞ’ın Çanakkale-Eceabat ile Çanakkale-Kilitbahir arasında çalışan gemilerin bakımsız ve çürüyen gemileri kullanması dikkat çekti. Alınan eski gemilere büyük masraflar edip hizmete sokulmuş fakat bazıları vatandaşları denizin ortasında bırakmıştı. Yeni gemiler almasına karşın GESTAŞ, çok eski gemileri kullanması dikkat çekiyor. Çürümüşlüğü ile dikkat çeken feribotlar aynı zamanda yolculardan da tepki alıyor. Çanakkale ile Kilitbahir köyü arasında özel bir şirkete yıllarca hizmet veren eski gemiler, daha sonra yapılan anlaşma ile GESTAŞ’a geçmişti. O feribotlardan Alınteri 9’un dışı bakımsızlıktan çürümüş durumda. 8 gemi aldıktan sonra çürümüş feribotların halen çalıştırılmasının sebebi merak ediliyor.
İSKELE DÖKÜLÜYOR
GESTAŞ’ın feribotları gibi iskelesi de dökülüyor. En önemli iskelelerden biri olan ve kentin aynı zamanda ilk giriş olduğu için ayrıca önem arzeden GESTAŞ Çanakkale İskelesi çirkin görüntülere sahne oluyor. İskelenin hem rampaları yıpranmış hem de yan tarafları zamanlar dökülmüş durumda. Kısa süre önce daha önce Kilitbahir motorlarının kalktığı bölge fırtınada zarar görmüştü ve yan bölümleri düşmüştü. Bu alan onarılmadan olduğu gibi bırakıldı. Aynı şekilde iskelenin içindeki rampaların bulunduğu yan alanlar da yıpranmış durumda. Adeta dökülen ve bakımsızlığı ile dikkat çeken iskeleye bakım yapılmaması da sık sık eleştiriliyor.
Dilek Akşen