Öğretmen okullarının 174’ncü kuruluş yıl dönümü kapsamında Cumhuriyet Meydanı’nda; Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği, Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği, Eğitim-İş ve Eğitim- Sen Çanakkale Şubeleri Cumhuriyet Meydanı’nda ortak basın açıklaması düzenledi. Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Başkanı Prof. Dr. Osman Demircan günümüzde uygulanan eğitim politikalarının sonuçlarının; eğitimin, toplumun kalkınması yönündeki temel görevini yerine getirmekte hala yetersiz kaldığını doğrular nitelikte olduğunu ifade etti.
 
Öğretmen okullarının 174’ncü kuruluş yıl dönümü kapsamında Cumhuriyet Meydanı’nda; Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği, Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği, Eğitim-İş ve Eğitim- Sen Çanakkale Şubeleri Cumhuriyet Meydanı’nda ortak basın açıklaması düzenledi.
 
Atatürk Anıtı’na çelenk sunulmasıyla başlayan törende, saygı duruşunda bulunulup İstiklal Marşı’nın okunmasının ardından, Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Başkanı Prof. Dr. Osman Demircan ortak basın açıklamasını okudu.
 
“NİTELİKLİ EĞİTİM, NİTELİKLİ ÖĞRETMENLERLE GERÇEKLEŞTİRİLİR”
 
Demircan konuşmasında şu başlıklara vurgu yaptı:
 
“Dünyadaki ülkelerle aynı dönemlerde, 16 Mart 1848 tarihinde, rüştiyelere (ortaokul) öğretmen yetiştirmek üzere üç yıl süreli Darül Muallimin-i Rüşdi adıyla kurulmuştur. Bu nedenle her yıl 16 Mart tarihi, Öğretmen Okullarının kuruluş yıldönümü olarak kutlanmaktadır. Bir ülkedeki toplumsal, ekonomik, siyasal, kültürel ve teknolojik gelişmenin temeli eğitim sistemidir. Eğitim sisteminin en önemli unsuru ise öğretmendir. Nitelikli eğitim, nitelikli öğretmenlerle gerçekleştirilir. Nitelikli öğretmeni yetiştirebilmek için iyi bir öğretmen yetiştirme sistemine gereksinim vardır. Öğretmen yetiştiren kurumlar her türlü gelişmeyi yakından izleyen, yeniliklere açık, ilerici, sorgulayan, içinde yaşadığı çevreyi geliştiren ve toplumun kültür düzeyini yükseltebilen örnek eğitimciler yetiştirebildiklerinde nitelikli ve çağdaş olabilirler.”
 
“KÖY ENSTİTÜLERİ TÜM DÜNYAYA ÖRNEK OLAN BİR ÖĞRETMEN YETİŞTİRME SİSTEMİ İDİ”
 
“Eğitimin toplumsal kalkınmanın temeli olduğunun farkında olan Cumhuriyetimizin kurucuları, tüm dünyaya örnek olan bir öğretmen yetiştirme sistemini Köy Enstitüleri ile gerçekleştirmiştir. Köy Enstitüleri’nde uygulanan ‘iş içinde iş üreten eğitim’ modeli ile toplumun ihtiyaç duyduğu aydın eğitimciler yetiştirilerek genç cumhuriyette toplumsal kalkınmanın temeli atılmıştır. Ne yazık ki bu çağdaşlaşma hamlesi kısa ömürlü olmuş ve Köy Enstitüleri’nin kapatılmasıyla nitelikli öğretmen yetiştirme çabalarının önü kapatılıp ülkenin geleceği karartılmıştır. Köy Enstitüleri’nden başlayıp öğretmen okullarına, oradan da eğitim fakültelerine uzanan dönüşüm süreci öğretmen yetiştirme sisteminde istenen olumlu etkiyi yaratamamıştır.”
 
“HÜKÜMETLERİN İSTEKLERİ DEĞİL BİLİMSEL VERİLER ÖNEMLİ”
 
 “Öğretmen yetiştirmede yaklaşık iki yüz yıllık bir deneyime sahip Türkiye’nin öncelikle eğitmen kursları da dâhil olmak üzere, Köy Enstitüleri ve Öğretmen Okulları gibi geçmişte başarısı kanıtlanmış öğretmen yetiştirme sistemlerinden faydalanması, Eğitim Fakülteleri ile Millî Eğitim Bakanlığı arasındaki bağlantının işlevsel, bilim temelli ve organik hale getirmesi, öğretim programlarını; evrensel ölçütlere ve yerelin koşullarına uygun bir biçimde yeniden yapılandırması, gerici ve cinsiyetçi unsurlardan arındırması, Öğretmenlik Meslek Kanunu’nu, tepeden inmeci değil, toplumun tüm kesimlerini temsil eden demokratik kitle örgütlerinin ortak kararı ile yapılandırması, öğretmenlerin örgütlenmelerinin önündeki engelleri kaldırarak örgütlülük haklarını evrensel ölçütlere dayandırması, öğretmen yetiştirme, atama, görevde yükselme ölçütlerinin hükümetlerin isteklerine göre değil, bilimsel verilere göre belirlemesi gerekir.”
 
“MİLLETLERİ KURTARANLAR YALNIZ VE ANCAK ÖĞRETMENLERDİR”
 “Ülkemizin çağdaş, bilimsel, ilerici bir öğretmen yetiştirme sistemine ve Mustafa Necati, Hasan Âli Yücel, İsmail Hakkı Tonguç gibi kendilerini eğitime ve topluma adayacak eğitim yöneticilerine ihtiyacı olduğunu bir kez daha vurgulayarak; öğretmenlik yapan ve öğretmenlik mesleğine katkıda bulunan herkesi Mustafa Kemal Atatürk’ün sözleriyle selamlıyoruz: Milletleri kurtaranlar yalnız ve ancak öğretmenlerdir. Öğretmenden, eğiticiden yoksun bir millet henüz millet adını almak kabiliyetini kazanmamıştır.”

Tören sonrası, Cumhuriyet Meydanı’nda zeybek oynandı.
 
Nazif Cemhan Şen