Gökçeada ve Bozcaada’ya ulaşımı sağlamak için her yıl milyonlarca TL evrensel fondan para almasına rağmen GESTAŞ’ın adalara hem pahalı hem de kalitesiz hizmet vermesi nedeniyle belediyeler alternatif çözüm arayışına girdi. Gökçeada Belediyesi, adaya daha kaliteli ve ucu ulaşım sağlamak için kolları sıvadı. Bu proje devreye girmesi durumunda her yıl GESTAŞ’a gelen evrensel fonlar da Gökçeada Belediyesi’ne aktarılmış olacak.
 
Tamamı Çanakkalelilerin malı olmasına rağmen sahibine zarar veren şirket durumuna düştü GESTAŞ.  Şimdiye kadar yapılan yanlış yatırımlar ve buna bağlı olarak gereksiz borçlanmalar şirketi zor durumda bıraktı. 1915 Çanakkale Köprüsü’nün açılması ile yanlış yatırımların etkisi daha fazla kendini göstermeye başladı. Yanlış yönetim ve yatırımların sonucunda da GESTAŞ hem sefer sayısını azalttı hem de gece yarısı yüksek zam yapmak zorunda kaldı. Ocak ayında yüzde 30 civarında zam yapan GESTAŞ, üzerinde daha 4 ay geçmeden gece yarısı yüzde 75 civarında bir zam daha yaptı.
Bu yeni zam da adeta kente bardağı taşıran son damla oldu. Başta Eceabat, Gökçeada, Bozcaada ve Gelibolu ilçeleri olmak üzere GESTAŞ’ın hizmet verdiği yerler şimdiye kadar yaşadıkları soruna fiyat artışları da eklenince adeta kazan kaldırdı.
 
GÖKÇEADA ALTERNATİF PROJESİNİ AÇIKLADI
Yıllardır yüksek fiyat, kalitesiz gemiler ve sefer bakımında sorunlar yaşayan Göçeada, son zamlarla beraber alternatif arayışına girerek ada ulaşımını kendileri yapmak istediğini açıkladı. Bu konuda çalışma yaptıklarını açıklayan kişi de Gökçeada Belediye Başkanı Ünal Çetin oldu. Ada halkına daha konforlu ve daha iyi ulaşım sağlamak istediklerini belirten Başkan Çetin şu açıklamayı yaptı; “Gökçeada deniz ulaşımı için yeni projemiz hazırdır. 1915 Çanakkale Köprüsü’nün hizmete girmesi ile beraber boğaz hattında deniz ulaşımına kalıcı bir çözüm oluşmuş, kesintisiz ulaşım sağlanmıştır. Şimdi Gökçeadamıza deniz ulaşımına yeni çözümler gerçekleştirme sırası gelmiştir. Bu kapsamda Gökçeada Belediyesi olarak yeni projemiz fizibilitemiz tamamlanmak üzere. 2006 yılında nasıl ki deniz ulaşımının Çanakkale bölgesi için yerinde yönetimle en iyi çözümler bulunması hizmet kalitesinin geliştirilmesi için GESTAŞ kurulmuş, 16 yıl boyunca boğaz hattında ve ulaştırma bakanlığının tamamen sübvanse ettiği adalar hattında hizmet vermektedir. Artık Gökçeada’nın anakara ile olan deniz ulaşımının Gökçeada Belediyesi tarafından yönetilmesi ve işletilmesi için yeni projelere kavuşturulması gerekmektedir. Gökçeada yaşayan gençlerimizi yıllardır GESTAŞ’ta en üst düzeyde görevler almış, yeteri kadar tecrübeye sahip olması üzerine limanların rehabitilte edilerek en yüksek konfor ve güvenlikte olması sağlanacaktır. Yüksek teknoloji ve bilgi işlem donanımları ile tüm yıl boyunca müşterilerimize online bilet ve rezervasyon sistemleri kurularak hizmet verilecektir.Tabi ki projemiz içinde yeni bir gemi alımı yapılacaktır. Finans modeli olarak uzun vadeli kredi ile bu geminin temin edilmesi planlanmaktadır. Yerelde vatandaşlarımız ile beraber yolcularımıza tüm mağduriyetlerini karşılayacak acil çözümler bulunacak, güçlü bir yönetim ile hizmet vermeyi planlamaktayız. Projemizin son şeklinin aldığı andan itibaren Çanakkale Milletvekili AK Parti Grup Başkanvekili Bülent Turan’a projemiz sunulacak, paylaşılacaktır. Proje insanı olan ve her türlü projeye destek veren Grup Başkanvekili Turan’ın da desteği ile bu işi birlikte başaracağımızdan eminiz.”

ECEABAT’IN PROJESİ DE HAZIR
Gökçeada’dan önce Eceabat Belediyesi, ilk alternatif projeyi dillendirmişti. 1915 Çanakkale Köprüsü’nün açılması ile GESTAŞ’ın gemilerini iskeleye çekmesi ve ardından sefer sayısını iyice düşürmesinden sonra vatandaşların mağduriyeti daha da artmıştı. Gelen tepkiler üzerine Eceabat Belediye Başkanı Saim Zileli, alternatif bir deniz ulaşım sistemi üzerinde çalıştıklarını açıklamıştı. Başkan Zileli, “İki adet gemi almayı düşünüyoruz. Yurt içinde ve yurt dışında Norveç ve Danimarka ile konuyla alakalı görüşmelerde bulunuyoruz. Yurt içinde yaptığımız görüşmeler neticesinde 8 milyon tutarında 18 araç kapasiteli bir gemi ile, 46 araç kapasiteli 17 milyon tutarındaki gemi alımları için ilgili çalışmalarımız sürüyor. Ulaştırma Bakanlığı ve Rekabet Kurulu ile görüşeceğiz” diyerek projesini dile getirmişti.
 
BOZCAADA’DA DA TEPKİLER ARTIYOR
Gökçeada ve Eceabat gibi Bozcaada’da da tepkiler gittikçe yükseliyor. Bozcaada’ya ulaşımın 300 TL’ye çıkması ada turizmini kötü etkileyeceği ifade ediliyor. İki yıldır pandemi nedeniyle zor günler geçiren adaları bu sefer de GESTAŞ’ın fiyat artışı vurmuş olacak. Gökçeada gibi Bozcada’ya da yapılan deniz ulaşımı fonlarla destekleniyor. Gökçeada’nın projesini devreye alması durumunda Bocaada’nın da aynı projeyi hayata geçirebileceği konuşuluyor. Bu da GESTAŞ’ın adalara yapılacağı seferlerin devredışı kalmasına neden olacak. Böyle bir durumunda fondan gelen paralar Gökçeada ve Bocaada’da kurulacak deniz ulaşımına aktarılmış olacak. 
 
ADALAR İÇİN HER YIL MİLYONLARCA TL FON ALINIYOR
GESTAŞ uyguladığı fiyat tarifelerine bakıldığında mil başına daha yüksek fiyatlar uyguluyor. Söz konusu diğer hatlar hem daha uzun mesafeli hem de talebi görece az hatlar. Son yapılan değerlendirmede de GESTAŞ’ın 5 katına yakı daha pahalı ulaşım hizmeti verdiği ortaya çıkmıştı. Bu alanda da çok eleştiri alıyor. GESTAŞ’ın en çok eleştir aldığı tarife fiyatı ise ada seferleri.  Adalara yapılan seferlerden hem yolcu hem de araç başına alınan para, turistleri ve ada halkını isyan ettiriyor. Oysa GESTAŞ adalara ulaşımı sağlamak için her yıl evrensel fondan milyonlarca TL para alıyor. Gestaş ile Ulaştırma Bakanlığı arasında Çanakkale’den Gökçeada ve Bozcaada’ya yapılan seferler için 31.5.2007 tarihinde sözleşme yapıldı. Fondan alınan paraların da bu hatlar için kullanılması gerekiyor.  Yüksek fiyat ve alınan fona rağmen, seferlerde kullanılan gemiler adeta dökülüyor. 
Mehmet Güler