Eleştirilere cevap veren Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, “Dünya tarihinde ilk üçe giren Çanakkale’deki köprüyü hiçbir şeyle mukayese ettirmem.” dedi.
Temeli atıldığı günden itibaren tartışma konusu oldu 1915 Çanakkale Köprüsü. Çanakkale Boğazı’nın iki yakasını birleştiren köprü, boğaz geçişinde önemli rahatlama sağladı. Bu rahatlamaya rağmen araçlar, yüksek fiyatı nedeniyle halen daha feribotları tercih ediyor. Çanakkale Boğaz’ında teki tek feribot seferlerini yapan GESTAŞ, otomobilleri 130 TL’ye taşıyor. Köprüdeki geçiş ise 200 TL üstünü ise devlet tamamlıyor. Köprü ile Malkara arasındaki otoyol da eklenince otomobiller 270 TL civarında bir para ödüyor.
GÜNLÜK 45 ARAÇ GARANTİLİ
Hazine'nin günlük 45 bin araç geçiş garantisi verdiği Çanakkale Köprüsü'nde geçen Kurban Bayramı arifesinde bile sadece 14 bin 275 araç geçti. Geçmeyen her araç başına 17.7 Euro ödendi. Bayramda bile günlük garanti verilen araç sayısının üçte birine ulaşılmaması muhalefetin eleştirisine konu oldu. Uzun süren tartışmalara Cumhurbaşkanı Erdoğan’ da dahil oldu. İran dönüşü uçakta gazetecilere konuşan Cumhurbaşkanı Erdoğan, "Dünya tarihinde ilk üçe giren Çanakkale’deki köprüyü hiçbir şeyle mukayese ettirmem.” dedi.
2023 METRE ORTA AÇIKLIĞIYLA DÜNYANIN EN UZUNU
1915 Çanakkale Köprüsü, tasarımındaki inceliklerle de dünyada ilk arasında. Cumhuriyetin 100'üncü kuruluş yıl dönümünü temsil eden 2023 metrelik orta açıklığıyla köprü 'dünyanın en büyük orta açıklığına sahip asma köprüsü' unvanına sahip. 1915 Çanakkale Köprüsü'nün kule bağlantıları ve bağlantı unsurları, kırmızı- beyaz bayrağımızın renklerini temsil ediyor. 318 metrelik yüksekliğiyle Çanakkale Deniz Zaferi'nin kazanıldığı tarih olan 3'üncü ayın 18'ini simgeleyen kulelerin üst kısmı da Seyit Onbaşı'nın Çanakkale Savaşları'nda namluya sürdüğü top mermisini temsil edecek şekilde. 770'er metre kenar açıklıklarla toplam 3 bin 563 metre uzunluğundaki köprü, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleriyle toplam 4 bin 608 metre geçiş uzunluğuna sahip. Gidiş ve geliş yolu 3'er şeritli olan köprü 45,06 metre genişlikte. Köprü tabliyesinin iki tarafında bakım onarım amacıyla kullanılacak yürüme yolları yer alıyor. 'Asrın projesi' olarak gösterilen 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu Projesi kapsamında 1 asma köprü, 2 yaklaşım viyadüğü, 4 betonarme viyadük, 6 alt geçit köprüsü, 38 üst geçit köprüsü, 5 köprü, 43 alt geçit, 115 çeşitli boyutlarda menfez, 12 kavşak, 4 otoyol hizmet tesisi, 2 bakım işletme merkezi, 6 ücret toplama istasyonu inşa edildi.
Arzu Baladur