Çanakkale boğazını 107 yıl önce geçmek isteyen düşman güçlerine ait savaş gemileri dedelerimiz tarafından boğazın serin sularına gömüldü. Geçen süre içinde bu gemiler boğazın dibinde bekliyordu. 10 ay önce burası turizme açıldı.
Derinliklerinde pek çok hikaye saklayan Çanakkale Savaşları’nın batıkları, 1’inci Dünya Savaşı temalı ilk sualtı parkı özelliğini taşıyor. 107 yıl önce Seddülbahir Kalesi açıklarında batırılan İngiliz Kraliyet Donanması'na ait 'HMS Majestic'in de aralarında bulunduğu 14 batık geminin gizemini dalış meraklıları keşfediyor. 14 dalış noktası ve 150 kilometrelik alanda dalışa imkan veren Gelibolu Tarihi Sualtı Parkı dalış noktaları, 'HMS Majestic', 'Ertuğrul Koyu Massena ve Saghalien gemi kalıntıları', 'Helles Barçları', 'Tekke Koyu (W Beach) batıkları', 'Arıburnu Barç', 'Küçükkemikli Barçları', 'Arıburnu Layter', 'Lundy', 'HMS Louıs', 'S.S. Milo', 'Tuzla', 'Denizaltı Mania Ağı', 'Bebek Kayalıkları' ve HMS Trıumph'tan oluşuyor.
Bu eşsiz manzaraya Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan Başkanı İsmail Kaşdemir de dalarak tanıklık etti. Kaşdemir, tüm dalış tutkunlarını açılan 'Gelibolu Tarihi Sualtı Parkı'na davet etti. Alan Başkanı İsmail Kaşdemir, daha önce dalış gerçekleştirdiği H.M.S. Majestic Batığı, Helles Barçları, Tuzla Ağı ve Kaptan Franco batıklarının ardından Lundy ve H.M.S. Louis batıklarına dalış gerçekleştirdi. Kaşdemir, dalış sonrası deniz dibinde Türk bayrağı açtı.

Lundy
1908 yılında İngiltere, Beverley’de üretilmiş olan Lundy gemisi savaştan önce Hull Steam Fishing & Ice şirketine ait balıkçı gemisidir. Smith marka makineye sahip olan gemi 33,6 x 6,5 metre ölçülerindedir. Çanakkale Savaşı öncesinde sivil amaçlı olarak kullanılmasına rağmen savaşın patlak vermesiyle gemiye el konulmuş, Çanakkale’de mayın tarama görevine verilmiştir. 16 Ağustos 1915 tarihinde cephane yüklerken Türk topçusunun ateşinden kaçmak isteyen “Kalyan” adlı gemiye çarparak yara almış ve batmıştır. 27 metre derinlikte bulunan gemi, batmasına neden olan kıç kısmındaki hasar dışında bütüncüllüğünü korumaktadır.

HMS Louis
Suvla Koyu’nun kuzeyinde, 13 metre derinlikte bulunan batıktır. Çanakkale Savaşı sırasında, 30 Ekim 1915 tarihinde römorkörle çarpışarak hasar almış, sürüklenerek kuma oturmuş ve kurtarma çalışmaları sırasında parçalanarak kullanılamaz hale gelmiştir. Kurtarma çalışmaları sadece gece gerçekleştirilmiş ve geminin kullanılmaz olduğunun anlaşılmaması için gemi, çevresindeki kayalık yapı ile uyumlu bir şekilde boyanmıştır. Böylelikle Türk tarafının bu destroyeri hedef alamayacağı düşünülmüştür. 82 metre boyunda olan geminin 45 metrelik kısmı kumun üzerindedir kalan kısmı ise kumun altındadır. Batığın kum üzerinde kalan ve dalgıçlar için içerisindeki balık ve canlı çeşitliliği ile fotoğraf çekmek için önemli bir noktası olan 4 adet Yarrov tipi kazanı ise iyi durumdadır.
 
Nazif Cemhan Şen
Foto: Alan Başkanlığı