Çanakkale Boğazı üzerinde kurulacak olan 1974 Çanakkale Köprüsü, kentin tarihinin en büyük projelerinden biri. Geçen hafta dünya devi şirketlerin yarıştığı 1915 Çanakkale Köprüsü ihalesinin yapılması ile önemli bir adım atıldı. Yapılan ihalede en kısa süreyi veren birinci grup Daelim-Limak-SK- Yapı Merkezi OGG resmi olmayan sonuçlara kazandı. Dört ortaktan biri olan Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, dün Çanakkale'ye geldi. Şirketine bağlı CLK Uludağ'ın Kepez Beldesi'nde açtığı Yetkili İşlem Merkezi’ni (YİM) açtı.
KARARI BEKLİYORUZ
Özdemir, açılıştan sonra gazetecilerin 1915 Çanakkale Köprüsü ile ilgili sorularını cevapladı. İhalede şu anda en düşük teklifi kendilerinin verdiğini hatırlatan Özdemir, " Ama daha bir karar verilmedi. Tahmin ediyorum, önümüzdeki günlerde yapılacak hesaplamalar sonucunda devletimiz en uygun kararı verecektir. Bunu bekliyoruz. Olursa elimizden gelen çalışmaları devam edeceğiz.
Uzun zamandan beri bu projeye çalıştık. Teklifimizi verdik. İyi de bir teklif verdiğimizi düşünüyorum. Ülkemizin, vatandaşlarımızın ve milletin hayrına bir teklif verdiğimizi düşünüyorum. İnşallah Allah da hayırlısını nasip eder. " dedi.
SÜRESİNDEN ÖNCE BİTİRİRİZ
Köprünün dünyada ilklere sahne olacağını belirten Özdemir, hedeflerinin süresinden önce bitirmek olduğunu belirterek şunları açıkladı: "Bütün hedefimiz 2023'ten önce açmak. Bakalım Allah hayırlısı nasip etsin. Dünyanın en uzun köprüsü olacak. 2023 metre ayak açıklığı var. Türkiye'ye de bu yakışır. En yüksek barajı yapıyoruz. En önemli yol uzunluğu, bölünmüş yolları yaptık, otoyolları yaptık. Ve denizin altından iki defa geçtik. Üçüncüyü geçeceğiz. Hem demir yolunu geçirdik hem karayolunu yaptık. Şimdi de hem demir yolunu hem de karayolunu geçerin projelerin peşinde devletimiz.
Ve dünyanın en büyük en çok sayılan projeleri , bugün Türkiye Cumhuriyeti Devleti yapmaktadır. Bu da Türkiye Cumhuriyeti'ne yakışan bir köprü olur. Atalarımıza dedelerimize, şehitlerimize yakışan bir köprü olacak. Kim yaparsa ülkemize hayırlı olsun inşallah.
Cumhurbaşkanı ve Başbakan'ın bu konuda açıklamaları var. Ulaştırma Bakanı da basın toplantısında bunu ifade etti. Hayırlı uğurlu olur inşallah."
DÜNYANIN EN BÜYÜK KÖPRÜSÜ
Çanakkale Köprüsü dünyanın en büyük köprüsü olacak.11'i yabancı 13'ü yerli olmak üzere 4 grup tekliflerini vermişti. Köprü için Daelim-Limak-SK-Yapı Merkezi; İhi-Itochu-Join-Makyol-Nurol-Japan Expressway; Cengiz İnşaat-Kolin İnşaat-CRBCc teklif verdi. Tekliflerin içinde dünyadan çok önemli 13 finans kuruluşu bu köprüyü destekleyebileceklerini anlatan mektupları içeriyor.
ŞİRKETLERİN VERDİĞİ TEKLİFLER;
Bu 4 grubun teklif bedelini ve önerdikleri 5,5 yıllık yapım süresi de dahil yapım artı işletme süresi. 1. Grup olan Daelim-Limak-SK-Yapı Merkezi çalışması sonucu 10 milyar 354 milyon 576 bin 202 TL, 5,5 yıllık yapım süresine dahil toplam teklif ettiği sürenin 16 yıl 2 ay 12 gün.
2. Grup İhi-Itochu-Join-Makyol-Nurol-Japan Expressway toplam yatırım bedeli 10 milyar 494 milyon 575 bin 500 Türk lirası ve 5,5 yıllık yapım süresine dahil toplam teklif ettiği süre 17 yıl 10 ay 24 gün.
3. Grup Cengiz İnşaat-Kolin İnşaat-CRBC toplam yatırım bedeli olarak 10 milyar 324 milyon Türk lirası teklifte bulunurken 5,5 yıllık yapım süresine dahil toplam teklif ettiği süre 18 yıl 8 ay 19 gün.
4. Grup İC İçtaş-Astaldi toplam yatırım bedeli olarak 11 milyar 575 milyon 960 bin TL teklifte bulundu ve 5,5 yıllık yapım süresine dahil toplam teklif ettiği süre 18 yıl 5 ay 15 gün.
2023'TE AÇILMASI PLANLANIYOR
Çanakkale Köprüsü, 2 bin 23 metre orta açıklıkla dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. Köprü ayakları arasındaki mesafe 2 bin 23 metre olacak. Köprü üzerinde 2x3 taşıt şeridi bulunacak. Köprünün Cumhuriyet'in 100'üncü yılı olan 2023 yılında açılması planlanıyor.
Marmara Otoyol Ringi, Osmangazi Köprüsü'nün yer aldığı İstanbul- İzmir Otoyolu, 3. köprünün yer aldığı Kuzey Marmara Otoyolu ve Kınalı-Tekirdağ Çanakkale- Balıkesir Otoyolu projelerinin gerçekleştirilmesiyle hayata geçirilecek. Ring projesi, Çanakkale Boğazı'na kurulacak köprüyle tamamlanacak.
Marmara Otoyol Ringi'nin iki ayağı İstanbul-İzmir ve Kuzey Marmara otoyollarının yapımı sürüyor. Projenin üçüncü ayağı Kınalı- Tekirdağ Çanakkale- Balıkesir Otoyolu olacak.
YAP-İŞLET-DEVRET MODELİ
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü'nce Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu Projesi Malkara-Çanakkale (1915 Çanakkale Köprüsü dahil) kesimi, yap-işlet-devret modeli kapsamında ihale ediliyor.
Söz konusu kesimin, belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde finansmanı, projelendirilmesi, yapımı, işletilmesi, işletme süresi boyunca her türlü bakımı, onarımı gerçekleştirilecek, sözleşme süresi sonunda ise otoyolun her türlü borç ve taahhütlerden arınmış şekilde, bakımlı, çalışır, kullanılabilir durumda ve bedelsiz olarak Karayolları Genel Müdürlüğü'ne devredilecek.
Muzaffer Cirtel
Kaynak: Haber Merkezi