ÇTSO'yu ziyaret eden Başkan Şahin, son günlerde Yunanistan'ın Midilli Adası'ndaki turistlerin Çanakkale'ye getirilmesi hedeflenen limanın için alternatif alanlar gündeme gelmişti. Bu konu ile ilgili şimdiye kadar yaptığı çalışmaları anlatan Başkan Şahin, "Ayvacık Belediyesi olarak Ayvacık altı ulaşım limanı 2004 yılından beri çalışmalarımızı sürdürüyoruz ama şu geldiğimiz noktadaki gelişmeleri  aktaracağım. Ayvacık ulaşım limanı daha evvel 2004 yılı öncesi Kazdağıları rampalarının düzgün geçilmesi için karayollarının başlatmış olduğu bir yol projesi vardı. Bu yol Ayvacık içinden geçerek Büyükhusun altında denize ulaştı, açıldı daha sonra da denize paralel olarak Edremit’e doğru döndüğünde yol mahkemeler neticesinde iptal edildi.

İşte bu yolun bittiği, denize ulaşıldığı yerde Ayvacık Ulaşım Limanı yapılsın istendi. Yetkili kurumlar burada bu iskelenin yapılabilmesi için gerekli çalışmaları başlattı. Çünkü karayolu ve havayolu çalışmaları devam ediyordu. Çanakkale Havalimanı ve Edremit Körfez Havalimanı hazır halde ama deniz yolunda Ege’de Çanakkale’nin bir iskelesi yok. İskelenin olabilmesi içinde burada öncelikle yerinin tespiti önemliydi. Yer tespit edilmişti, çünkü yolun bittiği noktada iskele yapıldığında Ayvacık-Ayvalık, Ayvacık-Midilli adasının Petra iskelesi ve diğer turist gemilerine de burada hizmet verilecekti. " dedi.

BAŞBAKAN İLE GÖRÜŞTÜM
İskele için Ankara'ya giderek Başbakan ile görüştüğünü de belirten Başkan  Şahin, AK Parti Grup Başkan Vekili Çanakkale Milletvekili Bülent Turan'ın desteği ile Başbakan Binali Yıldırım'a konuyu aktardığını söyledi. Şahin Başbakan'ın önerisi ve kendi önerisini şöyle değerlendirdi: "2004’ten beri biz diğer kurumlarla birlikte kurum görüşlerini tamamlamaya çalıştık. 2006 yılında burası o zaman Çevre Şehircilik Bakanlığı değildi Bayındırlık Bakanlığıydı. Ankara Bayındırlık Bakanlığıyla çalışıldı ve burası imar planı içerisine alındı. Ayvacık mücavir alanı ve imar planı yapıldı ama tüm kurumlardan da görüş alındı. Bunlar uzun süre tuttu. 2004’ten bugüne kadar bir çalışma devam ediyor. 12 yıl bu çalışma devam etti, biz bir noktaya geldik. 2 defa ÇED raporu yapıldı. 3 defa fizibilite yapıldı. En son fizibilitemiz şu anda bitti ve biz bunları Ulaştırma Bakanlığı’na verdik. Ulaştırma Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı’na yolladı. Bu 2017 bütçesinde Kalkınma Bakanlığı bütçeleri tamamlandığı için ara bütçeye alınır mı diye düşündük. Bu arada da Sayın Milletvekilimiz Bülent Turan ile birlikte Sayın Başbakanımıza uğramıştık. Biz bu konuyu da açtık çünkü projeyi bilen biridir Sayın Başbakanımız Binali Bey. Bunu sen yapabilirsin dedi bana. Belediye olarak yap denildi. Sayın vekilim de dedi ki “Belediye parayı nereden bulacak” Sayın Başbakana. Ben o zaman devreye girdim. “Bu iskele iki aşamalı olacak. Aşamanın birisini biz yapabiliriz” diye ben cevaplandırdım. Bugün bu konuda açıklama yapma isteği duydum."
 
BÖYLE BİR ŞEY YOK
İskelenin başka alana kaydırıldığı yönündeki söylentileri yalanlayan Başkan Şahin genel durumu şöyle açıkladı: "Deniliyor ki Ayvacık iskelesi başka bir tarafa kaydırıldı yapılmıyor. Hayır böyle bir şey yok. Kurum görüşleri alınmış, imar planı yapılmış, koruma amaçlı imar planı yapılmış ve anıtlar kurulunca tescillenmiş, Çanakkale hudutlarında Körfez’e bakan tek yasal iskele burası. 2009 yılında Sayın Başbakan’ın Ulaştırma Bakanı olduğu dönemde Ayvacık’a geldiğinde biz oradaki balıkçı barınaklarının onarılmadığını, daha iyi hizmet verilebilmesi için buralara el atılmasını söylemiştik.  O da bana iste Başkan demişti ve Babakale, Gülpınar, Küçükkuyu, Altınoluk balıkçı barınaklarının hepsi elden geçti ve yenilendi.  Bu arada Sivrice ve Sokakağzı’ndaki balıkçı barınakları da onarıldı ama buradaki hizmet veren bu barınaklar tarım amaçlı kooperatiflerin barındığı barınaklardır. Kooperatiflerin tarım amaçlı bu balıkçı barınaklarının amacı nedir.  Amacı doğrultusunda balıkçıklara hizmettir. Peki buralarda iskele, gümrük olur mu. Olur yada olmaz ama bizim işimiz Ayvacık İskelesi şu anda yasal mevzuatlar çerçevesinde şu an tamamlanmış. İki tane mahkeme geçirmiş olup. Birisi Ulaştırma Bakanlığına açılmış bir mahkemeydi ve kazanıldı. İkincisi de ÇED raporuna açılmış bir mahkemeydi. İki defa da ÇED gerçekleşti ve Danıştay 14ncü dairesi bir daha bu konuda dava açılamaz diye açılan davaları bitirdi. Yani yasal bir sıkıntı önümüzde kalmadı ama günün şartlarına uydurmak için üçüncü fizibiliteyi yaptık. Üçüncü fizibilite doğrultusunda biz iskeleye başlayacağız.  Yine söylüyorum Ayvacık mücavir alanında, imar planları içinde bütün kurum görüşleri alınmış ve 1/100 binlikte, haritalarda iskele yeri olarak bulunan ve görünen tek yer orası. Bunun dışındaki çalışmalar olabilir. Onları bilemiyorum ama biz bunu, iki aşamalı olan bu iskelenin birinci bölümünü yapabilecek durumda bulunuyoruz. Şöyle ki daha evvel burası dolgu alanı 17 bin metrekare iken 7 bin 565 metrekareye düşürüldü, iskele biraz daha geriye çekildi, iskelenin mendirek boyu 112 metre fakat daha evvel yine bizim imar planlarımızda hakkımız olan yerden biraz daha geri çekildik. Çünkü 45 metre derinlik sağlanıyordu ilk etapta şimdi ise iskele boyutu 35 metreye çekildi. Kapak rampaları da 6 metrede. Şimdi 6 metredeki kapak rampalarını ve dolgu alanını biz belediyenin kendi imkanlarıyla yapmaya çalışacağız. Zaten Sayın Başbakanında bana söylediği oydu. Bunu bir an önce başlayacağız. Bir süreçtir, o süreç içinde bu kapak rampalarını yapıp gümrükleme olayını burada gerçekleştirmek istiyoruz.
 
Bunu Ticaret Odası üyelerimizle, 2004’ten beri hep yanımızda oldu. Yanımızda derken Çanakkale turizmi için bir el atılmış oldu. Çanakkale turizmi derken, sadece alışveriş, yeme içme turizmini düşünmedim. Burada ne olacak kültür turizmi olacak. Çünkü bu yıl Türkiye genelinde turizmcilerin ifade ettiği şeyler yüzde 40 bir düşüşten bahsediliyor ama Ayvacık’taki Asos, Apollon Smintheus olsun ören yerleri bir zincir kültür turizminin bu halkalarında düşüş olmadı. Kapı gişeleri, biletler bunu ifade ediyor. Hatta bırakın düşüşü yüzde 5’te bir artış oldu. Biz bu çıkışla kültür turizmini bir an önce diğer geçen gemilerle, Ayvalık’tan gelecek insanlarla, Midilli’nin Petra’sıyla paylaşalım diyerek çok yönlü bir iskele düşünmüştük.
 
Şimdi düşünülenler belki bugün için çok beklenildiğinden acil. Efendim gümrük kapısı biran önce açılsın, Midilli’nin Petra’sına gidilsin. Gidilsin Midilli’nin Petra’sına ama bizim yapacağımız iskeleye kamyon ve tır geçişlerini fizibilitede kaldırdık. Küçük araçlar geçecektir, Ayvacık-Ayvalık’a gidecektir. Turist gemileri belirli ölçekteki gemiler buraya yanaşacaktır. Burada gelen turistler 5 dakikada Asos’a ki Asos’taki kazılarda çok ilerledi bu sene. Hatta biz geçen bir basın toplantısı yaptığımızda sadece Asos’un yan kapısından girip Antik Tiyatro’ya kadar 2,5 saatte dolaştık. Evvelden hep yukarıda tapınağın olduğu yere çıkardık yarım saatte de gezi biterdi. Onun yanında Apollon Smintheus’taki kazılarda çok ilerledi. Tabi burada o kazılara büyük destek veren İÇDAŞ’a da çok teşekkür ediyorum.  Çünkü onun sayesinde bu işler hızlandı, biran önce gün yüzüne çıkmaya başladı. Şimdi bu turizm açısından bölgemiz için olumlu neticeler doğurmuştur. Ben öbür detayları bizim dışımızda olduğu için bilemiyorum ama bu kapının yapılacaksa eğer biraz daha sabredilip bu Ayvacık iskelesinden yapılması en uygunudur diye düşünüyorum.
Zira kısa vadede, kısa düşüncelerle yapılan ticaretler bu işi sulandıracaktır. Çok hazırlık içinde olanlar var. Akçay’da kapı yapıldı tutmadı şimdi Küçükkuyu kapısı, Bozcada kapısı, Geyikli kapısı, Babakale kapısı deniliyor. Ören yerleri içinde tabii ki en uygunu Babakale ama bunlar balıkçı barınağı çoğu ve bu konuda hizmet verecek nitelikte değiller. Gene söylüyorum Çanakkale’nin Ege’deki yasal olan kapısı Ayvacık altı ulaşım limanıdır. Süreç evet gecikmiştir ama hukuka ve kurallara olan saygımızdan ve işleyişin biraz daha ağır gitmesinden bugünleri bulmuştur.
 
2004 yılında biz buradan Midilli adasına gittik, daha sonra Midilli adasındaki yöneticiler Çanakkale’ye geldi. Burada konuşmalar oldu. Biz sonra Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı İlhami Tezcan, Çanakkale Milletvekilleri, Çanakkale Belediye Başkanı, Çanakkale Valisi hep birlikte Midilli Adası’na gittik. Oradaki Midilli Valisi, Petra Belediye Başkanı ile konuştuk. Petra’da o zaman iskelesini yapmamıştı ama turizmin bu kanalla olmasın, Asos’a ve Truva’ya buradan daha rahat geçeceğini zamanın turizmde çok önemli olduğunu paylaştık ve onlarda orada başladı, bizde Ayvacık’ta başladık. Tabii ki onlar şu anda bitirdiler ve gümrüklerini açtılar. Burada başka bir şey daha var buna da dikkat çekmek istiyorum. Tabii ki ticaret ülkemizde yatırımcılar bu gibi konuları koşturuyorlar, haklarıdır bir şey diyemiyorum ama Ege, İstanbul’daki üçüncü boğaz köprüsü, tüp geçiş olduktan sonra daha cazip hale geldi. Oradaki çalışan kayıkçılar ve tırlar tarafından. Çünkü bir pazar var Ege’de. Marmara’nın dışında Ege’de bir pazar var. Bu Çanakkale’yi çok ilgilendiriyor. Herkes gözünü bu tarafa dikti. Bizim iskelemizi özel teşebbüsler de yapmak istiyor ama biz şunu düşünüyoruz devlet gücüyle, devlet hizmeti olarak yapalım herkes yanaşsın. Benim iskelem, senin iskelen olmasın. Uluslararası bir iskele olsun ve herkes bundan faydalansın. Bizim projemiz devam ediyor. Bir tarafa kaydırılmışlığı yoktur ama yeni pazar arayanların burası gözdesi haline geldiği için onlar yatırımlarını kaydırıp bazı dinamikleri devreye alarak bir an önce geçici gümrük açmak istiyorlar. Bunun faydası olur mu, olmaz mı tabii ki Çanakkale’yi düşünüyoruz öncelikle ama onlar onların bileceği iş yalnız Ayvacık iskelesi şu anda öyle kaydırılmış, kapatılmış değil devam ediyor."

Hüseyin Emre Atalay
 


Kaynak: Haber Merkezi