T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından ihale edilen, inşaat çalışmalarından sonra işletmesi Türkiye’den Limak ve Yapı Merkezi, Güney Kore’den DL E&C ve SK ecoplant şirketlerinin kurduğu ortak girişim tarafından yürütülen 1915Çanakkale Köprüsü Projesi, mühendislik sektörünün dünyadaki referans yayını ENR tarafından köprü ve tünel kategorisinde 2023 yılı Dünyanın En İyi Projeleri ödüllerinde birinciliğe layık görüldü.
Bu sene on birincisi düzenlenen yarışmaya Antarktika hariç her kıtadan rekor sayıda mühendislik projesi başvurdu. Yarışmada projeler, takım çalışması, zorlukların üzerinden gelebilme, iş güvenliği, inovasyon ve topluma katkı, inşaat kalitesi ve ustalık, fonksiyon ve tasarımda estetik kalite gibi pek çok kriterde detaylı olarak değerlendirildi.
Havalimanı, eğitim, sağlık, kamu, askeri, üretim, kültür, yol, otoyol, baraj, spor ve eğlence alanlarındaki yapı ve projeleri değerlendiren jüri; farklı kategorilerde dünyanın 23 farklı ülkesinden toplam 31 projeyi, geliştirdikleri inovasyon ve gösterdikleri azimle dünyaya örnek göstererek birincilik ödülüne layık gördü. Köprü ve tünel kategorisinin kazananı ise 1915Çanakkale Köprüsü oldu.
1915Çanakkale Köprüsü, 2021 yılında inşaatı esnasında ENR dergisinde 10 sayfalık özel bir bölüm ile yer almış, köprünün 318 metre yükselikten çekilen nefes kesen fotoğraf karesi derginin kapağına taşınmıştı.
1915Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu, 2023 yılı Mayıs ayında çevresel ve sosyal alanda yürüttüğü çalışmaların yanı sıra döngüsel ekonomiye katkıları nedeni ile Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu tarafından düzenlenen Kamu Özel Sektör İşbirliği ve Altyapı Ödülleri kapsamında birincilik ödülüne layık görülmüştü. 1915Çanakkale Köprüsü şu ana dek, uluslararası saygın platformlarda 12 finans, 2 çevresel ve sosyal, 4 istihdam ve 4 de mühendislik alanında toplam 22 ödül kazandı.
ENR Global Best Projects ödülleri Aralık ayında online platformda yapılacak ödül töreni ile sahiplerine takdim edilecek.
1915Çanakkale Köprüsü:
T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) idaresinde DL E&C, Limak, SK ecoplant ve Yapı Merkezi ortaklığı tarafından inşa edilen 1915Çanakkale Köprüsü, 2023 metre uzunluğundaki orta açıklığı ile dünya rekoru kırarak tarihe geçmişti. Üçer şeritli köprünün toplam uzunluğu ise 4608 metre. Köprünün 2023 metrelik orta açıklığı Cumhuriyet'in 100'üncü kuruluş yıldönümünü, 318 metrelik çelik kuleleri ise Çanakkale Zaferi'nin kazanıldığı 18 Mart 1915 tarihini sembolize ediyor. Kırmızı-beyaz rengi ile Türk bayrağını temsil eden köprü kuleleri,Kurtuluş Savaşı’nın unutulmaz sembollerinden Seyit Onbaşı’nın top mermisi replikaları ile 334 metre yükseliğe erişiyor. Bu özelliği ile 1915Çanakkale dünyanın en yüksek kulelerine sahip asma köprüsü unvanına sahip. Gelibolu'ya bağlı Sütlüce ile Lapseki ilçesindeki Şekerkaya mevkileri arasına inşa edilen 1915Çanakkale Köprüsü'nün temeli, 18 Mart 2017'de, Çanakkale Savaşı'nın 102. yıldönümünde atılmıştı. Açılışı 18 Mart 2022'de Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından yapıldı.
ÇOK A.Ş.:
Çanakkale Otoyol ve Köprüsü İnşaat Yatırım ve İşletme A.Ş. (ÇOK A.Ş.), 2017 yılında 1915Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu projesini gerçekleştirmek üzere kuruldu. Proje; Malkara ile Çanakkale arasında 1915Çanakkale Köprüsü’nü de içeren 89 kilometre otoyol ve 12 kilometre bağlantı yolundan oluşmaktadır. Türkiye’den Limak ve Yapı Merkezi, Güney Kore’den DL E&C ve SK ecoplant şirketleri ÇOK A.Ş.’nin dört eşit ortağıdır. Yapı Merkezi, 1965 yılından bu yana, Limak ise 1976 yılından bu yana ulusal ve uluslararası büyük çaplı müteahhitlik projelerine imza atan Türkiye’nin önde gelen inşaat firmalarındandır. DL E&C, 1939 yılından bu yana, SK ecoplant ise 1977 yılından bu yana büyük çaplı genel müteahhitlik işlerini gerçekleştiren Güney Kore'nin önde gelen inşaat firmalarındandır.
Haber Merkezi