Çanakkale-İzmir yolunun İntepe bölgesindeki bölümü sürekli kayıyor. 2013 yılından biri yol ve viyadükte sürekli kaymadan dolayı sorunlar çıkıyor. Şimdiye kadar çok sayıda istinat duvarı olmak üzere birçok çalışma yapıldı ama yoldaki kayma durdurulamadı. İntepe viyadüğünün Güzelyalı bölgesindeki yolun gidiş ve geliş şeritlerinde yine büyük çatlaklar oluştu. 10 yıldır yol ve viyadüğün kaymasını önlemek için harcanan masrafın büyüklüğü ise tahmin edilemiyor.

 

Çanakkale-Balıkesir ve İzmir tarafına bağlayan tek yol Güzelyalı’dan geçip Ezine ve Ayvacık’tan Balıkesir’e bağlayan yol. Bu yolun Erenköy bölgesinde ise sürekli sorunlar çıkıyor. Yol genişletme çalışması çerçevesinde 2013 yılında İntepe Viyaduğu yapıldı. Viyadüğün yapılması ve devamında yolların da yapılması ile beraber bu bölgede heyelan da başladı.

Viyadüğün hem Erenköy tarafında hem de Güzelyalı tarafında çatlaklar oluştu. Bölgede oturan Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi (ÇOMÜ) Mühendislik Fakültesi Jeoloji Mühendisliği bölümünden emekli Prof. Dr. Doğan Perinçek, o dönem sık sık uyarılarda bulunarak burada yapılan çalışmaların yanlış olduğu ve bu bölgedeki yolların ve viyadüğün kayacağını söylemişti. Tüm uyarılara rağmen çalışmalar olduğu gibi sürdürüldü. Viyadük ve yolun bitmesinden kısa süre sonra kaygan zemin harekete geçti.

 

VİYADÜK ÜZERİNE KAYALAR DEVRİLDİ

Viyadük trafiğe açıldıktan kısa süre sonra viyadüğün süt tarafından heyelan oldu ve kayalar viyadük girişine düştü. Heyelan nedeniyle yolun bir bölümü trafiğe kapandı. Burada bir çalışma yapıldı. Hemen ardından bu sefer viyadüğün üzerinde çatlamalar oldu ve su birikti. Viyadüğün bir ayağının kaydığı için bu durumun yaşandığı açıklanmıştı.

SÜREKLİ KAYMALAR YAŞANIYOR VE ÇALIŞMA YAPILIYOR

Hem viyadükte hem de bağlı yollarda sürekli kaymalar yaşanıyor. Özelikle yolun Güzelyalı tarafında ise kaygan zemin hiç durmuyor. Yolun üst ve alt tarafında 10 yıldır çalışma yapılıyor. Yapılan tüm masraflara rağmen bölgedeki kayganlık durdurulamadı. En son bu bölgede kaymalar nedeniyle yolun her iki tarafında da çatlamalar oldu.

Bölgede inceleme yapan Prof. Dr. Perinçek, çektiği fotoğraflarla bu bölgede yapılan yanlışları şöyle sıraladı; “2013, 2014 ve 2016 ve sonrasında Erenköy viyadüğü ve dolayında sürekli heyelan yaşıyoruz. Zoraki heyelan abonesi yaptırıldık.

Neden? Tabii ki önce ileriyi göremediğimiz için, yol ve viyadük yaptığımız alanın jeolojisini bilmediğimiz için. Viyadüğü ve duble yolu yaparken yamacın altını oyup doğanın dengesini bozduğumuz için. Bilmiyorum daha saysam mı? Liyakat sahibi, yetkin elemanlara görev vermediğimiz için, uyarılara kulak tıkadığımız için….

2013 yılından bu yana 10 sene geçti ve biz heyelanı durdurmak için para harcamaya devam ediyoruz. Hatalarımızın cezasını ödüyoruz. Heyelan henüz başlamamıştı, viyadük yapılan alanda dolgu toprak vardı. İlk önce dolguda çökme ve heyelanlar başladı. Gittik karayollarını uyardık. ‘Karayolunun bu kesimine tünel yapın, viyadük yada dolgu ile bu alanı geçmekten vazgeçin’ dedik. Dinlemediler.

Dolgu toprağı kaldırıp viyadük yapmaya karar verdiler. Bunun için yamacın altını oydular, altı oyulan eğimi artırılan yamaca heyelan davetiyesi çıkardılar. Yol inşaatlarında birinci şart yamacın eğimi artırmayacak tedbirler almaktır. Bunu asla yapmadılar. Duble yol inşaatı yapılırken bir kez daha uyarı yaptık, ‘yamacın eğimini artırıyorsunuz, yolu yaparken heyelanın başlamaması için buraya yeterli yükseklik ve derinlikte istinat duvarı yapmak gerekir’ dedik. Dikkate almadılar. Heyelanlara davetiye çıkardılar.

2015 ve 2016 da heyelan oldu tonlarca kaya ve toprak viyadük üstüne geldi, yol kapandı. Viyadük ayakları zarar gördü ayaklardan bir kısmen oturunca viyadük üzerinde her yağmurda su birikti. Böylece dünyanın hiçbir viyadüğünde olmayacak manzara ile karşılaştık, nur topu gibi su birikintisi olan viyadüğümüz oldu. ‘Böylede olmaz viyadük üstünde su birikirse bir yanlışlık vardır’ dedik,

ÇOK PARA HARCANDI

Geldik 2022 yılına, Çanakkale yönünden gelirken viyadük alanına varmadan önce yolda heyelan belirtileri başladı ve ardından çatlaklar oldu. Karayolları tekrar kolları sıvadı, tedbir almaya karar verdi. Önce heyelan başlaması nedeniyle oluşan çatlaklar yamandı. Yama tutmadı, forekazık için sondaj yapıldı, kayma düzleminin derinliği öğrenilmeye çalışıldı. Fore kazık yapımı başladı ve aylar sonra bitirildi.

Heyhat, yağmurlar başladı ve fore kazık yapılan alanda ve Çanakkale yönünde iki yerde yeni çatlaklar oluştu. Bunları fotoğrafladık ve halkımızın görüşüne sunuyoruz, ve soruyoruz? Yaptığınız hatalar nedeniyle daha ne kadar para çarçur edilecek?”

 

Mehmet Güler