Yeni yılla beraber köprü ve otoyollara zam geldi. 1915 Çanakkale Köprüsü’ne de yüzde 76 zam geldi. Köprüde otomobil geçiş ücreti 295 TL oldu.  Köprüyü yapanlara günlük 45 bin araç garantisi verildi. Şuanda günlük 5 bin civarında araç geçiyor.

 

Yeni yılın ilk dakikalarından itibaren zam yağmuru başladı. 1 Ocak 2024 itibarı ile köprü ve otoyol ücretlerine zam geldi. Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) 2024 yılında kamuya ait otoyol ve köprülere yüzde 76, Yap-İşlet-Devret yöntemiyle yapılan otoyol ve köprülere yüzde 50 oranında zam yaptı. Zam ile ilgili şu açıklama yapıldı; *Karayolları Genel Müdürlüğünce ve Yap-İşlet-Devret (YİD) kapsamında özel şirketler tarafından işletilen otoyol ve köprülerin geçiş ücretleri, 1 Ocak 2024 Pazartesi günü saat 00.00'dan itibaren geçerli olmak üzere yeniden düzenlenmiştir.

Yönetmeliğe göre her yıl başında Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE)'ye göre düzenlenmesi gereken geçiş ücretlerinde; 2022 yılında Üretici Fiyat Endeksi'ndeki %97,72 oranındaki yükselişe rağmen düzenleme yapılmamış, mevcut geçiş ücretleri 1 Ocak 2022 tarihinden bu yana uygulanmıştır.

Otoyolların daha ekonomik, güvenli ve daha kısa sürede ulaşım imkânı sağlaması, boğaz köprülerine büyük bakım onarımların yapılarak servis ömürlerinin uzatılması, işçilik ve malzeme fiyatlarındaki artışlar ile bakım-işletme maliyetlerindeki yükselmeler göz önüne alınarak; Karayolları Genel Müdürlüğünce işletilen otoyol ve boğaz köprülerinin geçiş ücretleri ortalama %76 oranında, YİD Modeli ile yapılarak özel şirketler tarafından işletilen otoyol ve köprülerin geçiş ücretleri ortalama %50 oranında artırılmıştır.

Buna göre, Karayollari Genel Müdürlüğü tarafından işletilen otoyollarda otomobil için en düşük geçiş ücreti 9,00 TL, en yüksek geçiş ücreti 84 TL, boğaz köprüleri tek yön otomobil geçiş ücreti ise 15,00 TL olarak belirlenmiştir.”

1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ 290 TL OLDU

Yapı işlet devret modeli ile yapılan 1915 Çanakkale Köprüsü’nden otomobil geçiş ücreti 295 TL oldu, Osmangazi Köprüsü'nde 290 TL, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nde ise 35 TL olarak belirlendi. 1915 Çanakkale Köprüsü’nde 2. Sınıf araçların geçişi 370, 3. Sınıf 665, 4. Sınıf 740, 5. Sınıf 1400 TL ve motosikletler ise 75 TL oldu. Köprü günlük 45 bin araç garantisi ile yapıldı. Şuanda köprüde günlük ortalama 5 bin civarında araç geçiyor. Geri kalan günlük 40 bin aracın parası hazineden çıkıyor. Öte yandan köprüde araç başı devletin köprüyü yapan firmaya 20 Euro civarında para ödemesi gerekiyor. Bu da bir araç geçişi 600 TL’ye denk geliyor. Geçen araçlardan verilen paranın üstünü de devlet tamamlıyor.

SİMGELERİN KÖPRÜSÜ

Simgelerin köprüsü olarak bilinen 1915 Çanakkale Köprüsü, 18 Mart 2022 tarihinde hizmete girdi. Daha önce sadece feribotlarla geçilen boğaz bu tarihten itibaren araçlarla geçilmeye başlandı. Köprü, Marmara ve Ege bölgelerindeki limanlar, demir yolu ve hava ulaşım sistemlerinin entegrasyonunu sağladı.

Trakya'yı Ege Bölgesi'ne bağlayan 4 bin 608 metre uzunluğundaki köprü, Malkara-Çanakkale Otoyolu ile birlikte açıldı. 18 Mart Çanakkale Deniz Zaferi'nin 107. yıl dönümünde, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katıldığı törenle hizmete girdi.

Özellikleri itibarıyla "simgelerin köprüsü" olarak anılan, mühendisliğindeki detaylarla öne çıkan "dünyanın en uzun orta açıklıklı köprüsü" unvanına sahip 4 bin 608 metre uzunluğundaki 1915 Çanakkale Köprüsü ile iki kıta arasındaki yolculuk süresi 6 dakikaya düştü. Köprü, uzunluğundan yüksekliğine, renginden viyadüklerine Çanakkale Savaşı’na ve Cumhuriyet'e ilişkin şifreler barındırıyor.

Köprünün 2 bin 23 metrelik orta açıklığı Cumhuriyet'in 100'üncü kuruluş yıl dönümünü simgeliyor.

318 metrelik çelik kuleleri de Çanakkale Deniz Zaferi'nin kazanıldığı 18 Mart tarihini (3.18) sembolize ediyor.

 

KULELERDE BAYRAĞIMIZIN RENKLERİ

Kırmızı-beyaz renge sahip kulelerin Türk bayrağını temsil ettiği proje, 334 metreye ulaşacak kule yüksekliğiyle dünyanın en yüksek kulelerine sahip asma köprüsü unvanına sahip. Köprünün kulelerinin tepesinde Çanakkale Savaşı kahramanlarından Seyit Onbaşı’nın sırtlayarak namluya sürdüğü top mermisine ithafen, top mermisi figürü yer aldı. 16 metrelik simge top mermileriyle birlikte kulelerin uzunluğu 334 metreye kadar çıktı.

VİYADÜKLER ZAFER ANITI'NI SİMGELİYOR

Başka bir ayrıntı ise viyadüklerin Çanakkale Şehitler Abidesi’ni yansıtması. Viyadüklerin ayakları anıtın dört ayak şeklini sembolize ediyor. Köprünün toplam uzunluğu 4608 kilometre. Rakamları tek tek toplayınca ortaya 18 rakamının çıkması da dikkat çekiyor.

KABLOLAR DÜNYA'NIN ÇEVRESİNİ 4 KEZ DÖNEBİLİR

"En"lerin projesi olarak anılan köprünün ana kablosunda dünyanın çevresini 4 kez dönebilecek 162 bin kilometrelik tel kullanıldı. Kule kesonları alan olarak kıyaslandığında bir futbol sahası büyüklüğünü kapsarken köprüde kullanılan 227 bin metreküplük beton ile 100 metrekarelik 5 bin 900 adet dairenin yer aldığı 25 bin nüfuslu bir ilçe kurulabiliyor.

 

Tuba Demirtaş