Nara’nın Kurucusu Öğretim Görevlisi Zafer Karadayı, ‘’Eğitim ve Metaverse teknolojisinin geleceğini ben çok parlak görüyorum. Daha öncesinde de aslında oluşmaya başlamıştı. İnternet eğitim dünyasında olmazsa olmazımız. Teknolojinin olmadığı bir interneti kabul edemiyoruz.’’ dedi.
Eğitim alanında yaygınlaşan teknoloji son hız devam ediyor. Ülkemizde eğitime üç boyutlu destek vermek ve teknolojiyi eğitimde kullanılmasını etkin bir şekilde hedefleyen Nara, ulusal ve uluslararası fuarlarda da dünya ile iletişim kuruyor. Nara’nın Kurucusu Öğretim Görevlisi Zafer Karadayı, Ay başında İstanbul’da Gerçekleştirilen Mobilfest Fuarında Metaverse teknolojisinin eğitimdeki yerine ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Temelde bir eğitim teknolojileri girişimi olan ve eğitimi daha eğlenceli, daha başarılı ve daha ulaşılabilir yapmaya çalışan Nara, bu amaçla sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) teknolojilerini kullanıyor. Avrasya’nın en büyük iletişim teknolojileri fuarı Mobailfest’e katılarak geleceğin teknolojisi Metaverse teknolojisinin eğitimde nasıl kullanılması gerektiği ve Nara’nın bu konudaki çalışmaları hakkında bilgiler veren Öğretim Görevlisi ve Nara’nın kurucularından Zafer Karadayı “Metaverse biraz karışık bir kavram ama birkaç farklı teknolojinin aslında iç içe gelmiş hali. Bunlardan bir tanesi sanal gerçeklik teknolojileri. Bunun dışında merkezi yetsiz bir yapıda olması ve güç sıfırının temelinde olması ve finansal tarafı da belki de kripto yapılara da daha iyi olmazı diyebiliriz. Bunların hepsinin bir arada olmasına gerek yok. Bugünün teknolojisinde daha başlangıç aşamasında seyrediyor ama genel olarak şunu söyleyebiliriz. Bizi deneyim dünyasına taşıyan yeni nesil internet diyebilirim. Etkileşim dünyasında hali hazırda bulunduğumuz internetin deneyim dünyasına taşıyan 3 boyutlu ortamlara taşıyan sanal merkeziyetsiz internet teknolojisidir” dedi.
‘’Biz ‘Metaverse olmadan önce eğitimi nasıl yapabiliyorduk?’’
Metaverse teknolojinin birkaç yıl sonra eğitime hızla gireceğini ve eğitimi etkileyeceğini dile getiren Zafer Karadayı “Eğitim ve Metaverse teknolojisinin geleceğini ben çok parlak görüyorum. Daha öncesinde de aslında oluşmaya başlamıştı. İnternet eğitim dünyasında olmazsa olmazımız. Teknolojinin olmadığı bir interneti kabul edemiyoruz. Ama inanın Metaverse Eğitim dünyasına o kadar hızlı girecek ki 5 yıl sonra veya 10 yıl sonra olabilir bunun daha fazla gecikeceğini düşünmüyorum ve biz ‘Metaverse olmadan önce eğitimi nasıl yapabiliyorduk?’ diye sorgulayacağız. Çünkü Metaverse bize, yaparak öğrenmeyi, deneyimsel yaşamayı ve öğrenmeyi sağlayacak. Biz Bir fiil ortamın içerisinde olacağız” dedi.
‘’Anadolu’nun küçük kentinden dünyaya ileri teknoloji satmaya çalışacak noktaYa gelmek istiyoruz” diyen, Zafer Karadayı, Ülkemizi Metaverse teknolojisi ile ne kadar iç içe olduğuna da değinerek “Metaverse teknolojisinde ülke olarak çok iyi bir yerde olduğumuzu düşünüyorum. Çünkü çok güçlü bir oyun ekosistemimiz var. Metaverse teknolojisi de oyun teknolojisi ile çok yakın, kardeş teknoloji diyebiliriz. Türk girişimcileri olarak dünyada ses getirecek girişimlerimiz var. Türk ekosisteminden kastım sadece İstanbul ve Ankara değil. Anadolu’nun küçük kentlerinde de bunlar yapılabiliyor ki yapılıyor. Biz de bunu Çanakkale’de kendi kadromuzla yapmanın gururunu yaşıyoruz. Orda kendi gelişimlerimizi kendimiz yapıyoruz. Fuarlara katılarak ulusal ve uluslararası çalışmalara katılmaya çalışıyoruz. Dolayısı ile Anadolu’nun küçük kentinden dünyaya ileri teknoloji satmaya çalışacak noktaya gelmek istiyoruz” dedi.
Metaverse Nedir?
Sanal gerçeklik teknolojisinin geliştirilmiş hali olarak görülen metaverse, kurgusal evren olarak da tarif ediliyor.Metaverse kelimesi, "meta" (ötesinde anlam) ve "evren" kelimelerinin birleşimiyle meydana gelmiştir. Ayrıca Terim, Neal Stephenson'ın 1992 tarihli bilim kurgu romanı Snow Crash'de ortaya çıktı.Metaverse'te insanların alışveriş yapabileceği, hizmetlere abone olabileceği, iş arkadaşlarıyla birlikte çalışabileceği, oyun oynayabileceği ve hatta çevresindeki görüntüyü kişisel zevklerine ve gereksinimlerine göre özelleştirebileceği paylaşılan 3D sanal bir ortam sunuluyor. Metaverse, insanın dijital alandan ziyade dijital dünyanın içine girmesine izin veriyor. Örneğin, kullanıcılar kendilerini bir hologram şeklinde başka yerlere yansıtabiliyor. Metaverse, kişinin sadece bakmak yerine içine girebildiği somutlaştırılmış bir internet gibi hayal edilebileceği belirtiliyor. Gerçeğe dayalı olacak metaverse'in, önceden oluşturulmuş sanal dünyalardaki karikatürize avatarların aksine kullanıcıların gerçek fiziksel çevrelerini dijitalleştirerek, birbirleriyle gerçek insan görüntüleriyle etkileşime girebilmelerine imkan sağlayacağı kaydediliyor.Metaverse kavramının The Matrix, Pokemon Go, Minority Report, Ralph Breaks The Internet, Black Mirror gibi sayısız film ile video oyununda tasvir edildiği biliniyor.Facebook yöneticileri, metaverse'i insanların oyun oynarken ya da araştırma yaparken birlikteymiş gibi hissedebilecekleri bir ortam olarak tanımlıyor.
Bünyamin Nami Tonka