Geçtiğimiz Perşembe günü 05.12.2024 tarihinde AB tarafından desteklenen “Proje Tabanlı Öğrenme” projesinin hem yüz yüze hem de online eğitim programı ÇOMÜ Ziraat Fakültesi konferans salonunda son toplantısı gerçekleştirildi. Projede Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinin yanında, Bulgaristan Sofya Üniversitesi ile Resarch and Training Point sivil toplum örgütü, Yunanistan Helen Open Üniversitesi, Romanya Lucian Blaga Üniversitesi görev alıyor.

Projenin yüz yüze toplantısında Prof. Dr. Kemal Çelik ve Prof.Dr. Harun Baytekin yürütülmekte ve tamamlanmış AB Projeleri ile proje tabanlı eğitimin etkinliği ve bilgi üretmede oynadığı rolü hakkında detaylı bilgiler verdiler. Online kısmında ise proje ortakları, proje kapsamında düzenledikleri etkinlikleri anlattılar.

Proje tabanlı öğrenme, öğrencilerin gerçek dünya zorluklarını ve problemlerini aktif olarak keşfederek daha derin bir bilgi edindiğine inanılan dinamik bir sınıf yaklaşımı içeren bir öğretim yöntemi olarak biliniyor.

Öğrenciler, karmaşık bir soruyu, zorluğu veya problemi araştırmak ve yanıtlamak için uzun bir süre çalışarak bir konu hakkında bilgi ediniyorlar. Bu sistem aktif öğrenme ve sorgulamaya dayalı öğrenme tarzı olarak nitelendiriliyor.

Proje tabanlı öğrenme, yerleşik gerçekleri sunan veya bunun yerine sorular, problemler veya senaryolar ortaya koyarak bilgiye giden sorunsuz bir yolu tasvir eden kağıt tabanlı, ezberci veya öğretmen liderliğindeki öğretimden farklı bir yapı olarak dikkati çekiyor.

Proje tabanlı eğitimin fikir babası olarak kabul edilen Dewey, Pedagojik İnancım (1897) kitabında "öğretmenin okulda belirli fikirleri empoze etmek veya çocuğa belirli alışkanlıklar kazandırmak için değil, çocuğu etkileyecek unsurları seçmek ve bunlara uygun şekilde yanıt vermesine yardımcı olmak için toplumun bir üyesi olarak bulunduğu" görüşü de dahil olmak üzere inançlarını sıralamıştır. Eğitim araştırmaları, bu öğretme ve öğrenme fikrini "proje tabanlı öğrenme" olarak bilinen bir metodolojiye dönüştürmüştür.

Bu eğitim sisteminde projeler, proje tabanlı öğrenmede öğretim için birincil araç olsa da kabul edilebilir bir projeyi oluşturan ortak bir ölçüt bulunmamaktadır. Projeler, araştırılan soruların derinliği, öğrenme hedeflerinin netliği, etkinliğin içeriği ve yapısı ile öğretmenin rehberliği açısından büyük ölçüde farklılık göstermektedir. Projelerin genel müfredattaki rolü de yoruma açıktır. Projeler, tüm müfredata rehberlik edebilir veya yalnızca birkaç uygulamalı etkinlikten oluşabilir.

Bazı projeler tüm sınıfı kapsarken, diğerleri küçük gruplar halinde veya bireysel olarak yapılır. Proje tabanlı öğrenme genellikle öğrenme gruplarına dayanır, ancak her zaman değil. Öğrenci grupları projelerini belirleyebilir ve bunu yaparken, öğrencileri öğrenmeleri için tam sorumluluk almaya teşvik ederek öğrenci sesini harekete geçirirler.

Öğrenciler teknolojiyi başkalarıyla iletişim kurmak için bir araç olarak kullandıklarında, bir öğretmen, bir kitap veya yayın aracılığıyla bilgiyi iletmenin pasif rolü yerine aktif bir rol üstlenirler.

Öğrenci, bilgiyi nasıl elde edeceği, göstereceği veya işleyeceğine dair sürekli olarak seçimler yapar. Teknoloji, öğrencilerin yaptıkları ve uyguladıkları seçimler hakkında aktif olarak düşünmelerini mümkün kılar. Her öğrencinin bireysel olarak veya grup olarak katılma fırsatı vardır.

Proje tabanlı öğrenmenin temelinde özgür düşünce ve problemi tarafsız çözüme ulaştırma felsefesi yatmaktadır.