Bu sene bütün aylar sıcaklık rekoru kırdı. Aşırı sıcaklar klima satışlarını adeta patlattı. Montaj ekipleri bile yetişemedi. Bu meyanda araştırıcılar da boş durmamış.

Bu sene bütün aylar sıcaklık rekoru kırdı. Aşırı sıcaklar klima satışlarını adeta patlattı. Montaj ekipleri bile yetişemedi. Bu meyanda araştırıcılar da boş durmamış. Sahada epey önemli bilgiler derlemişler.

Araştırmalara göre, aşırı sıcaklar insanların evlerinin dışında geçirdikleri zamanı önemli ölçüde azaltıyor. Aşırı sıcak günlerde, insanların içeride kalma, açık hava aktivitelerini azaltma ve zorunlu olmayan seyahatlerden kaçınma olasılığını da artırıyor. Sıcaklıklar yükseldiğinde eğlence, alışveriş ve sosyalleşme için yapılan seyahatlerde belirgin bir düşüş olduğu ortaya çıkıyor. Ayrıca, insanlar seyahatlerini günün daha serin saatlerine kaydırıyor ve öğle sıcağından kaçınmak için sabahın erken saatlerini veya akşam geç saatleri tercih ediyor.

Araştırma, aşırı sıcaklık koşullarında ulaşım tercihlerinde belirgin bir değişim olduğunu gösteriyor. Araba kullanımı artarken, yürüyerek, bisikletle ve toplu taşımayla yapılan yolculuklar önemli ölçüde düşüyor. Ortalama olarak, aşırı sıcak günlerde, bireyler klimalı özel araçlarda rahatlama aradıkça, toplu taşıma yolculukları neredeyse %50 oranında düşüyor. Araştırıcılar, bu değişimin, özellikle topluluklar daha sık iklim aşırılıkları yaşadıkça, yürüyüş ve toplu taşıma gibi sürdürülebilir ulaşım seçeneklerini teşvik etmeyi amaçlayan şehirler için önemli zorluklar sunduğunu belirtiyor.

Çalışma ayrıca bazı grupların aşırı sıcağın olumsuz etkilerine karşı özellikle savunmasız olduğunu gösteriyor. Düşük gelirli bireyler ve arabaya erişimi olmayanlar, onları tehlikeli sıcaklıklara maruz bırakan yürüyüş veya toplu taşıma araçlarına mecbur bırakıyor. Bu bireyler ayrıca, ne zaman ve nerede çalışacakları konusunda daha az esnekliğe sahip oldukları için aşırı sıcaklardan daha fazla zarar görüyor.

Daha yüksek gelirli kişiler aşırı sıcak günlerde önemli ölçüde daha az yolculuk yaptıklarını bildirirken, daha düşük gelirli kişiler ve arabaya erişimi olmayanlar günlük yolculuk yapmada düşüş göstermiyor. Araştırma ayrıca yaşlı yetişkinlerin günlük rutinlerini uygulamada daha büyük zorluklar yaşadıklarını ve sıcaktan korunmak için içeride kaldıkları günlerde sosyal izolasyon yaşama riskiyle karşı karşıya olduklarını vurguluyor.

Araştırıcılar bulguları göz önünde bulundurarak, aşırı sıcağın topluluklar üzerindeki etkilerini azaltmaya yardımcı olmak için bir dizi politika önerisi öneriyorlar. Bunlar arasında gölgeli kamusal alanlar oluşturmak, savunmasız nüfuslar için talep üzerine kapıdan kapıya ulaşım için imkanlar geliştirmek ve insanların içeride kalmaya teşvik edildiği, iş yerlerine gitmekten muaf tutulduğu ve evlerinin sıcaklığı yeterli şekilde kontrol edilmezse soğutma merkezlerine erişebildiği "sıcak günler" ilan etmek yer alıyor. Daha fazla ağaç dikmek ve kaldırımlarda ısıyı yansıtan malzemeler kullanmak gibi kentsel tasarım iyileştirmeleri de şehirleri artan sıcaklıklara karşı daha dayanıklı hale getirmekte yarar görünüyor.

Araştırıcılar kent ormanları tesis edilmesini de öneriyor. Ancak bunun için arsa rantının ortadan kaldırılması gerekiyor. Şehir gelişim planları içerisinde yeşil alanların artırılması, güneş ışınlarını yansıtan çatı sitemlerinin de yaygınlaştırılmasında yarar bulunuyor.